Page 223 - DESEN 9
P. 223

6. ÜNİTE                                                               ANTİK MODELDEN DESEN ÇALIŞMALARI

               OKUMA PARÇASI


                ANTİK ÇAĞ SANAT TARİHİ
                Grek Sanatı
                Johann Joachim Winckelmann (Yohan Yoahim Winkelman) bilimsel arkeolojinin ve sanat tarihi
                biliminin kurucusu sayılır. Baş yapıtı olan “Antikçağ Sanat Tarihi”ni 1764 yılında yayımladı. O, bu
                eserinde yalnız sanat tarihini değil, Grek (Yunan) sanatının da gelişmiş sistemini betimler. (…)

                Grek sanatının ulaştığı üstünlüğün nedeni ve temeli; kısmen iklimin etkisi, kısmen yasalar ve yö-
                netim ve bu nedenle oluşan düşünme tarzıdır. Bütün bunların, sanatçıya gösterilen saygıya, Grek
                sanatının geleneğine ve uygulanışına katkısı hiç de az değildir. İlkimin etkisi, sanatın filiz verdiği
                tohumları canlandırmış olmalıdır ve bu tohumlar için Grek toprakları seçilmiş bir zemindi; (…)
                Doğanın sisler ve ağır dumanlar tarafından sarılıp sarmalandığı yerde, bedene erkenden olgun
                bir biçim verir; Güçlü insanlar, özellikle kadınlar hâlinde yücelir ve aynı doğa, Grek topraklarında
                insanları en zarif biçimiyle tamamlayacaktır. (…) Güzellik onlardan başka hiçbir halk tarafından
                bu kadar saygı görmemiştir. (…)
                Bir kişinin anısını kendi figürü aracılığıyla korumak için sanata çok erken başvurulmuştur ve bu
                konuda her Grek yolu açıktı. Karakterleri özellikle meydana çıktığı zaman Grekler öğrendikleri
                şeylerin peşini hiç bırakmadığı için, ilk ödüller de beden eğitimi alanında koyulmuştur. Bunu
                Elis’teki, daha 38. Olimpiyatlar’da dikilmiş olan Eutelides (Yudelides) adında Spartalı bir güreş-
                çinin heykelinden öğreniyoruz ve bu olasılıkla ilk defa olmamıştır. (…)

                                                           Grek Heykel Sanatındaki Mekanik Kısımlar
                                                           Sanatın gelişmesine ve çöküşüne dair araştır-
                                                           mayla birlikte, Grek sanatındaki üstünlüğün
                                                           nedenlerini, bu sanatın başlangıcını ve özünü
                                                           açıkladıktan sonra, nihayet Grek sanatındaki
                                                           mekanik kısımları ele alan. (…) parçaya geliyo-
                                                           ruz. Sanatın bu kısmı, öncelikle Grek heykel-
                                                           tıraşların işlemiş olduğu malzemeyi ve işleme
                                                           tarzını içeriyor. (…)
                                                           Grek beyaz  mermerin  en mükemmel  çeşitle-
                                                           ri, Paros (Peros) Adası’ndaki Laygdos (Laygı-
                                                           dos Dağları’ndan çıkarılan, Grekler tarafından
                                                           “lygdinos” da denilen Paros mermeri ile Plinus
                                                           (piliniyus)’un hiç sözünü etmediği, Atina yakın-
                                                           larında çıkarılan Panthelikon (Pantelikon) mer-
                                                           meridir. (…) Beyaz mermerin küçük ve iri ta-
                                                           nelisi mevcuttur, yani ince ve kaba kısımlardan
                                                           müteşekkildir; tane ne kadar inceyse, mermer
                                                           o kadar mükemmel olur. Hatta mermeri, süt
                                                           gibi bir kütleden maddeden ya da hamurdan
                                                           dökülmüş gibi tanesiz görünen heykeller vardır
                                                           ve bu mermer kuşkusuz en güzelidir. (…)
                                                           Mermer heykellerin büyük çoğunluğu tek par-
               Görsel 6.32:  Boksör, MÖ 4. Yüzyıl sonu, Yunan,   ça hâlinde  işlenmiştir, hatta Platon  “Devlet”
               Helenistik Dönem, Ulusal Roma Müzesi, İtalya




                                                                                                    221
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228