Page 224 - DESEN 9
P. 224

6. ÜNİTE                                                                                                                                                                    ANTİK MODELDEN DESEN ÇALIŞMALARI

            OKUMA PARÇASI


            inde, heykellerin tek parçadan yapılması için
            bir yasa önerir. (…) ilginç olan, en güzel mer-
            mer heykellerin birkaçında daha başlangıçta
            başların ayrı yapılmış sonradan eklenmiş ol-
            masıdır. (…)
            İnsan bedenindeki kısımların güzelliğine ge-
            lince, bu konuda en iyi öğretmen doğadır;
            zira ayrıntıda doğa sanatı, bütünde ise sanat
            doğayı aşabilir. Bu durum özellikle, resim sa-
            natının çok yaklaşabildiği kısımları canlandır-
            maya ehil olmayan heykeltıraşlığı ilgilendirir.
            (…)
            Grek sanatının yeniden canlandığı günlerde
            Antheos  (Anteyos),  Callisratos  (Kalizratos),
            Athenaeos (Afeneyos), güzel bir Hermaph-
            rodite (Hermaafrodait)’in ustası Polykles
            (Polikles), ressam ve filozof Metrodoros
            (Metredoros) gibi sanatçılar ve başkaları
            ünlenmişti; (…) Atinalı Apollonios (Apolo-
            niyos) de olasılıkla bu dönemdendir; zira   Görsel 6.33:  BelvedereTorsu, MÖ I. yüzyıl,
            Belveder’deki  Torso’nun  üstünde  yeralan   Apollonios, Vatikan Müzesi, İtalya
            adındaki harflerin biçimine göre Büyük İs-
            kender’den bir süre sonra yaşamış olmalıdır.
            Çok yıpranmış ve tahrip edilmiş; başı, kol ve bacakları olmayan bu Torso, sanatın gizlerine gir-
            meye muktedir olanların karşısına bugün bile eski güzelliğinin tüm görkemiyle çıkmaktadır. Bu
            sanatçı, (…) doğayı aşan ve olgunluk çağında bir erkek bünyesine ait yüce bir ideal gibi görünen
            Herakles’de (Herkül) bunu gerçekleştirmiştir. (…) Heykelden geriye kalanların durumuna bakarak
            bir yargıya varılacak olursa onun adeta yukardan bakarken eğilen sırtının sezdirdiği gibi eline
            dayadığı, ileriye dönük başıyla ve başardığı büyük işleri neşeyle düşünerek oturduğunu söyle-
            yebiliriz. Kabarık geniş göğsü, dev Geryon’u sıkarak ezen göğüstür, (…) Sanatçı, bedenin çevre
            hatlarında bir biçimin başka bir biçime hiç durmadan akışına ve dalgalar gibi yükselip alçalarak
            birbiri içine geçen kasların gerilimine hayranlık uyandıracak bir tarzda biçim vermiştir. Beden
            yağlı bir deriyle kaplı gibidir, kaslarda hiçbir fazlalık yoktur, böyle dengeli bir kaslılık başka hiçbir
            tasvirde görülmez. Hatta bu Herakles, sanatın yüce bir dönemine Apollon’dan bile daha yakındır.
            Kardinal Alexander Albani’nin (Aleksandır Albani) resim koleksiyonunda en ünlü sanatçıların bu
            Torso’ya göre yaptığı çizimler vardır, ne ki bunların tamamı özgün eser karşısında geriye yansıtıl-
            mış zayıf bir ışık gibidir. (…)

            Herakles  Torso’su  özgünlüğünü  kaybetmeden  önce  Grek  sanatının  son  mükemmel  eseri  gibi
            görünmektedir.
            •   Okuma parçasında anlatılan sanat olaylarını ve sanatçıları dünya sanat tarihine katkılarını, dürüstlük,
                sabır, sorumluluk değerleri açısından değerlendirerek düşüncelerinizi söyleyiniz.

            Kaynak: Antik Çağ Sanat Tarihi, 2012, Winckelmann, J. J. (2012) (Çev. O. Özügül). İstanbul: Say Yayınları (Orijinal yayın
            tarihi, 1764) (s. 113, 114, 115, 202, 203, 204, 290 ve 291)



          222
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229