Page 29 - DESEN 9
P. 29

1. ÜNİTE                                                                      DESENİN TANIMI VE ÇEŞİTLERİ


                •  Çizginin yer almadığı açıktan koyuya biçimler ve karalama arasındaki boşluk yanılsaması ve lokal
                   ton değerleri oluşturmak (Görsel 1.27).
                •  Çizilen nesnenin yapısını ve dokusunu dikkate alarak tarama vb. çizgilerle ton oluşturmaktır
                   (Görsel 1.28).




























            Görsel 1.27:  Yaşlı Bir Köylü Kadın, 1878,   Görsel 1.28:  Güpegündüz, 1858, James McNeill Whistler (Ceyms
            Léon-Augustin Lhermitte (Leyon Ogüsta   Mekneyıl Vistlır), Metropolitan Müzesi, ABD
            Lermit), Ulusal Sanat Galerisi, ABD

                                                           Sanatçılar; eserlerini ortaya koyarken gözlemleri-
                                                           ni, düşüncelerini kaydetmek ve çalışma aşamaları-
                                                           nı somut şekilde görmek için defter veya çalışma
                                                           sayfaları kullanır.

                                                           Eskiz (Kroki)

                                                           Eskiz; kompozisyon düzenini oluşturmak ve figür-
                                                           lerin yüzeydeki yerleşimini görebilmek için yapılan,
                                                           asıl çizimin bir görüntüsünü yansıtmaya yarayan,
                                                           basit çizgilerle kısa sürede ve hızlı yapılan hazırlık
                                                           çalışmasıdır. Resim ve diğer plastik sanatlarda çi-
                                                           zimlerle yapılan ön çalışma veya herhangi bir çizim
                                                           tasarımı bir eskizden başlayabilir. Eskiz, ayrıntılar
                                                           üzerinde durmadan esas olanı yakalamalıdır. Ha-
                                                           reket ve oranların hızla bellekte kaydedilip kâğıda
                                                           dökülmesi, objeler karşısında akılda kalanların çi-
                                                           zilmesidir (Görsel 1.29).








                                                           Görsel 1.29:  Büst çalışması eskiz defteri, 1854-55,
                                                           James McNeill Whistler, Metropolitan Müzesi, ABD


                                                                                                     27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34