Page 27 - DESEN 9
P. 27

1. ÜNİTE                                                                      DESENİN TANIMI VE ÇEŞİTLERİ


            1.2. DESEN ÇEŞİTLERİ

            1.2.1. Desen Çeşitlerinin İncelenmesi

            Desen, plastik sanatlar içinde farklı şekillerde sınıflandırılmıştır. Genel olarak desen, niteliği ve kullanılan
            görsel elemanlar açısından iki şekilde sınıflandırılabilir.
            Nitelik açısından, akademik ve artistik desenden bahsedilebilir.

            Akademik desen: Avrupa’da Rönesans’la başlayıp sonrasında açılan güzel sanatlar akademilerinin ge-
            leneksel tavrının ifadesidir. Adnan Turani’ye göre “Akademi; geleneksel anlamda güzel sanat alanında,
            belli bir görüşün dışına çıkılmadan yapılan kişilikten yoksun çalışmalara denir.” Modelden yapılmış in-
            san resmi olarak da açıklanabilir (Görsel 1.22). Antik Yunan ve Roma eserlerinin merkez alındığı, ana-
            tomi ve perspektif kurallarının uygulandığı, objektif anlatımın hâkim olduğu, yaratıcılığın bulunmadığı
            desenler için “akademik” ifadesi kullanılır.
            Artistik desen: Konu ve nesne anlatımında sanatçının yaratıcı ve özgün ifadesinin hâkim olduğu desen
            türüdür (Görsel 1.23). Her sanatsal çizgi onu çizenin el yazısı, imzası gibi kişisel özellikler taşır. Desen-
            de yaratıcı ve özgün olmak, kişisel üsluba ve teknik hâkimiyete ulaşmış olmak artistik desenin niteliği
            açısından önemlidir.







































            Görsel 1.22:  Baş Çizimi, ?, Michelangelo, Metropolitan  Görsel 1.23:  Okuyan Genç Kadın, 1909-10, Umberto
            Müzesi, ABD                                   Boccioni (Umberto Boççini), Metropolitan Müzesi, ABD

            Görsel elemanlar açısından çizgi, ton ve leke ile yapılan desenlerden bahsedilebilir.
            Çizgi ile desen: Çizgi, görsel elemanlar arasında en eskisi ve önemlisidir. Tek başına birçok işleve
            sahiptir. Çizgi çok çeşitli çizim malzemeleriyle ifade edilebilir ve çeşitli yöntemlerle çizgisel çalışmalar
            yapılabilir.


                                                                                                     25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32