Page 32 - DESEN 9
P. 32

1. ÜNİTE                                                                                                                                                                            DESENİN TANIMI VE ÇEŞİTLERİ

            OKUMA PARÇASI

            DESEN BİÇİM DEĞİLDİR
            Degas (Döga) resimden söz etmeyi severdi,
            başkasının söz etmesine ise pek katlanamazdı.
            (…)
            Ona: “İyi ama desen deyince ne anlıyorsunuz?’’
            diye sorardım. Yanıt verirdi: “Desen biçim de-
            ğildir. Biçimi görmenin yoludur.” (…)
            Söylemek istediği şey konusunda bir varsayı-
            mım vardı kuşkusuz. ”Yerleştirme” dediği şey-
            le, yani nesnelerin uygun biçimde betimlenme-
            si ile “desen” dediği şeyi, yani bir sanatçının
            gerek görme gerek uygulama biçiminin o doğ-
            ru betimlemeyi, örneğin aydınlık kutuyla elde
            edilen betimlemeyi özel olarak bozmasını karşı
            karşıya koyuyordu.
            Bu tür bir kişisel hata şeyleri çizgiyle, gölgelere
            betimleme çalışmasının bir sanat olabilmesini
            sağlar. (…)
            Sanatçılar içinde durum bambaşkadır. Sanatçı-
                                                        Görsel 1.33:  Edouard Manet (Eduvard Mone)
            nın değeri, bir figür, bir sahne ya da bir manzara  Yarışlarda, 1865, Edgar Degas (Edgar Dögea),
            üstünden, bir kişinin yatkınlığında istencini de   Metropolitan Müzesi, ABD
            gereksinimlerini de aktarım, yeniden biçimlen-
            dirme gücünü de açığa vuran aynı yöndeki ya
            ada eğilimdeki bir takım eşitsizliğe bağlıdır.
            Bu saydıklarıma şeylerde rastlanmaz; iki farklı
            kişide de aynı olmazlar asla.
            Dolayısıyla, Degas’ın sözünü ettiği “görme
            biçimi” geniş anlamda anlaşılmalı, var olma,
            yapabilme, isteme biçimi gibi şeyleri de içer-
            melidir.
            Degas, sanırım, Zola’dan duyduğu, Zola’nın
            da Bacon’dan duyduğu, Sanat’ı tanımlayan
            şu sözü sık yenilerdi. Homa additus naturae.
            (Doğaya eklenmiş insan.) geriye bu sözcükle-
            rin her birine bir anlam kazandırmak kalıyor
            yalnızca.(…)


            •   Dürüstlük, sabır, sorumluluk değerleri   Görsel 1.34:  Dökümlü kumaşlı figür çalışması, 1857-
                açısından okuma parçası hakkındaki      58, Edgar Degas, Metropolitan Müzesi, ABD
                düşüncelerinizi söyleyiniz.

            Kaynak: Valery P. (2018), Degas Dans Desen. (Çev. Orçun Türkay, O). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.




          30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37