Page 243 - GRAFİK TASARIM 11
P. 243

Görsel 5.6:
                                                                                Çin’de yüksek baskı tekniğiyle
                                                                                hazırlanmış bir çalışma

               mıştır. Wattaeu (Vattayu) gibi, ufuk çizgisini aşağıya çeken Hiros-
               hige Ando [Hirosi Ando (1797-1858)], Batı sanatından etkilenmiş
               fakat  daima  Japon  kalmıştır.  Sanatçının  “Yoshimara’da  Çiçekli
               Kirazlar”  adlı  eserinde  derinliğe  varan  perspektif,  Avrupa’dan
               etkilendiğini  göstermektedir.  Bu  eserde  gölgesiz  biçimlendirme
               ve desen, Van Gogh’ta görülen çizgi anlatımıyla benzerlik göser-
               mektedir.  Van  Gogh’un  da  (1853-1890)  Japon  sanatından  çok
               etkilendiği bilinmektedir (Görsel 5.6).

               XVII.  yüzyılda  Japonya’da  ağaç  baskı  tekniğinde  hazırlanmış,
               içleri turuncu kırmızı toprak rengi el ile boyanarak doldurulmuş
               ağaç baskı kitaplar görülmektedir. XVIII. yüzyılda yapılan baskı-
               lar çok daha renklidir. Çoğunlukla pembe, yeşil, sarı, gri ve mavi
               renkler kullanılmıştır. Aubrey Bardsley, bu dönemin önemli sa-
               natçılarındandır. (Görsel 5.7). Japonlar, baskılarında sert kâğıt
               kullanmışlardır.  Baskı  boyutları  ise  Avrupa’dakilere  göre  daha   Görsel 5.7:
               büyüktür ve baskı sayısı fazladır. Avrupa’da üretilen ağaç baskı-  “The Climax”, Aubrey Bardsley,
               lar ile Japonya’da üretilenler teknik olarak birbirlerinden çok farklı   1893
               değildir. Japon sanatında, renk ve şekil ayrımı yoktur. Ağaç bas-
               kıda Japon ustalarının etkisi Avrupa grafiğinde önemli gelişmeleri
               beraberinde getirmiştir.
               Çin’de  1580-1644  yıllarında  çizgisel  ağaç  baskı  kitap  illüstras-
               yonları  görülmektedir.  Japonlar,  ağaç  baskıyı  Çin’den  MS  VI.
               yüzyılda  Budizm  ve  diğer  kültür  hazineleri  ile  birlikte  almışlar;
               XVII. yüzyılda siyah beyaz, XVIII. yüzyılda ise renkli ağaç baskı
               sanatında dünyaca kabul edilen değerli eserler ortaya koymuş-
               lardır. 1860’tan itibaren Avrupa ve dünya ülkelerinin sanatsal ge-
               lişiminde Japon ağaç baskıları etkili olmuştur (Görsel 5.8).



                    Ders Dışı Etkinlik

                    Jungent  stil  sanatçılarından  Harret  Clarke  [Haret  Kılark
                    (1788-1831)] ve William Breadley, resmin yapısını özellikle
                    dekoratif yüzeysel bölünmeleri içeren kompozisyon sitilini   Görsel 5.8:
                    kullanmışlardır. Bu sanatçıların eserlerinden oluşan bir su-  Avrupa’da yüksek baskı tekniğiyle
                    num hazırlayarak sınıfa getiriniz.                          hazırlanmış bir çalışma,
                                                                                “Aziz Sebastian”
                                                                                                         241
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248