Page 246 - GRAFİK TASARIM 11
P. 246
c. Marker Tekniği: Markerla boyama tekniği ve sulu boya
tekniği birbirine çok benzer. İki teknik arasındaki temel fark,
marker kullanılırken suya ihtiyaç duyulmamasıdır. Sulu boya
tekniğine benzemesinin sebebi, marker tekniğinde de tıpkı
sulu boya tekniğinde olduğu gibi ışıktan gölgeye geçerken
boyanın katman katman olarak uygulanmasıdır.
Çizimde önce ışık ve gölge belirlenir. Işık alan bölgeler
belirlendikten sonra gölgede olacak kısımlar, gölge koyuluğuna
göre tamamlanır. Gölge istemeyen alandan markerla tekrar
geçmemeye özen gösterilmelidir, ancak bu sayede gerçekçi bir
renk geçişi ve boyama elde edilebilir (Görsel 4.213).
d. Lavi Tekniği: Lavi, mürekkebin su ile açılarak yüzeye
uygulanmasıyla yapılan boyama tekniklerinden biridir. Sulu
Görsel 4.213. İllüstrasyon,
Namık Kemal Sarıkavak boya tekniğinin mürekkep kullanılarak yapılan uygulama şekli
de denebilir. İllüstrasyonda özellikle lekesel ve taramalı alanlar
oluşturmakta etkilidir (Görsel 4.214).
Mürekkep, yapacağı illüstrasyonda güçlü kontrast alanlar
oluştururken illüstratöre yardımcı olur. Genelde siyah ya da
koyu lacivert mürekkep kullanılır ancak sanatçı, mavi ve yeşil
mürekkebi de tercih edilebilir. İllüstrasyon çalışması yaparken
suya dayanıklı ve kalın kâğıtların kullanılması tavsiye edilir.
Görsel 4.214. İllüstrasyon, Albrecht Dürer
e. Guaj Boya Tekniği: Bu teknikte de boya, sulu boyada
olduğu gibi su ile açıldıktan sonra veya kıvamı yoğun
şekilde ayarlandıktan sonra yüzeye uygulanır. Sulu boyaya
oranla kapatıcılık oranı yüksektir. Boya, su bazlı olduğundan
kuruduktan sonra bile su yardımıyla çözünebilmektedir.
Boyanın bu özelliğinin sanatçıya yaptığı hatayı düzeltebilme
imkânı sağlaması, guaj boyanın tercih edilme sebeplerinden
biridir. Boyamada ortaya çıkan geçişlerle ilgili sıkıntıların
giderilme durumu, guaj boyayla yapılan çalışmalarda sanatçının
244