Page 250 - GRAFİK TASARIM 11
P. 250
Görsel 5.23:
“Köprüde Ağlayan Kızlar”,
Edward Munch
Wassily Kandinsky [Wasili Kandinski (1866-1944)], 1896’da Mü-
nih’te Jugenstyle ressamı Franz von Stuck’un [Frans fon Sıtak
(1863-1928)] öğrencisi olmuştur. Bu sanatçının 1901-1908 ara-
sında ürettiği 15 ağaç baskı eser önemli örneklerdendir. XX. yüz-
yıl başlarında ve I. Dünya Savaşı ortamında özellikle Almanya’da
Görsel 5.24: dışa vurumcular ağaç baskının dolaysız ve çarpıcı dili ile savaş,
Hab Grieshaber, ağaç baskı yoksulluk, doğa ve insan konularını işlemiştir. Eserlerine çok
renkliliği getiren Paul Gauguin [Pol Gogen (1848-1903)] ile stil
çokluğunu deneyen Edward Munch [Edwırt Munk (1863-1944)],
daha sonraları ağaç baskı tekniğini çoğaltma yönteminden zi-
yade sanatsal ifade aracı olarak kullanan sanatçılardır (Görsel
5.23).
Alman ekspresyonistlerinin çoğunlukla ağacın dokusunu oyma
tekniği ile birlikte kullanmaları resimlerine farklı bir tarz kazan-
dırmıştır. Yapılan baskılarda konular; genellikle doğa, özgürlük,
tabiilik, hareketin doğallığı, doğal yaşam vs.dir. Geç ekspres-
yonistlerden olan Hab Grieshaber [Hap Grishepar (1909-1981)
(Görsel 5.24)] ile Amerikalı Leonard Baskin’dir [1922-2000 (Gör-
sel 5.25)]. 2. Dünya Savaşı’ndan sonra ağaç baskının önemli
temsilcileri olmuşlardır.
Ders Dışı Etkinlik
Neuen Wilden akımının öncü sanatçılarından Max Klinger
(1857-1920), Maurice Denis (1870-1943), Gustav Klimt
(1862-1918) ve Egon Schiele (1890-1918) ağaç baskı tek-
niğini özellikle illüstratif kitaplarda fazlaca kullanmışlardır.
Görsel 5.25: Bu sanatçılar hakkında araştırma yapınız.
“Anatomist”, Leonard Baskin
248