Page 252 - GRAFİK TASARIM 11
P. 252

Görsel 5.29:
                       “Yakup’un Merdiveni”,
                              William Blake





                                            XV. yüzyılda yüksek baskı kalıpları ağaçtan başka yumuşak me-
                                            talden de yapılabilmektedir. 1476’da İtalya’da Mondovini, “Ezop
                                            Masalları”nın resimlemesini yapmıştır. Kalıplar hazırlanırken yu-
                                            muşak kurşun ve çinko plakaları, özel bıçaklar ile kazılarak veya
                                            çivi gibi sivri uç ile çökertilerek yüksek baskı sistemine göre ha-
                                            zırlanmaktadır.
                                            XVIII ve XIX. yüzyılda  bazı  kitaplar  metal  baskı  tekniği  ile  ba-
                                            sılmıştır. William Blake [Vilyım Bilek (1757-1827)] birçok yüksek
                                            baskı teknikli çalışmalar yapmıştır (Görsel 5.29). Teknik “Woo-
                                            dcut On Pewter” diye isimlendirilmiştir. Metal baskıda aynen ağaç
                                            baskıdaki gibi çalışılmıştır. Ancak görünüşte malzemenin getirdi-
                                            ği farklılıklar vardır. Metalde yumuşak köşeler ve ince detaylar
                                            aradan  parça  kopmadığı  için  daha  rahat  kesilip  alınabilmekte;
                                            bu, yapılan çalışmaların kalitesini artırmaktadır.
                                            1846’da Fransız Charlet’in “Lectures Du Soir” gazetesinde tonlu
                                            illüstrasyonları yayınlanmıştır. 1850’de Firmin Gillot (1820-1872)
                                            “aquatinta yöntemi” ile yapılmış tonlu klişe kalıpların Paniconog-
                                            rafie (Panikonografi) ismi altında patentini almıştır. Sonraki yıllar-
                                            da bu tür kalıplar, mucidi olan Gillot’un ismi ile anılmıştır (Görsel
                              Görsel 5.30:   5.30). XIX. yüzyılda metal yerine cam levhalardan da asitle aşın-
                 “Komedyen’in Öğünü”,   1715    dırma yöntemi kullanılarak kalıplar hazırlamıştır. Bunlar, hiyalog-
                        Claude Gillot, Fransa  rafi veya cam baskı diye adlandırılmıştır.
             250
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257