Page 252 - GRAFİK TASARIM 11
P. 252
Görsel 5.29:
“Yakup’un Merdiveni”,
William Blake
XV. yüzyılda yüksek baskı kalıpları ağaçtan başka yumuşak me-
talden de yapılabilmektedir. 1476’da İtalya’da Mondovini, “Ezop
Masalları”nın resimlemesini yapmıştır. Kalıplar hazırlanırken yu-
muşak kurşun ve çinko plakaları, özel bıçaklar ile kazılarak veya
çivi gibi sivri uç ile çökertilerek yüksek baskı sistemine göre ha-
zırlanmaktadır.
XVIII ve XIX. yüzyılda bazı kitaplar metal baskı tekniği ile ba-
sılmıştır. William Blake [Vilyım Bilek (1757-1827)] birçok yüksek
baskı teknikli çalışmalar yapmıştır (Görsel 5.29). Teknik “Woo-
dcut On Pewter” diye isimlendirilmiştir. Metal baskıda aynen ağaç
baskıdaki gibi çalışılmıştır. Ancak görünüşte malzemenin getirdi-
ği farklılıklar vardır. Metalde yumuşak köşeler ve ince detaylar
aradan parça kopmadığı için daha rahat kesilip alınabilmekte;
bu, yapılan çalışmaların kalitesini artırmaktadır.
1846’da Fransız Charlet’in “Lectures Du Soir” gazetesinde tonlu
illüstrasyonları yayınlanmıştır. 1850’de Firmin Gillot (1820-1872)
“aquatinta yöntemi” ile yapılmış tonlu klişe kalıpların Paniconog-
rafie (Panikonografi) ismi altında patentini almıştır. Sonraki yıllar-
da bu tür kalıplar, mucidi olan Gillot’un ismi ile anılmıştır (Görsel
Görsel 5.30: 5.30). XIX. yüzyılda metal yerine cam levhalardan da asitle aşın-
“Komedyen’in Öğünü”, 1715 dırma yöntemi kullanılarak kalıplar hazırlamıştır. Bunlar, hiyalog-
Claude Gillot, Fransa rafi veya cam baskı diye adlandırılmıştır.
250