Page 249 - GRAFİK TASARIM 11
P. 249

yısı, dolayısı ile de baskı kalitesi yüksek seviyeye çıkmıştır (Gör-
               sel 5.20).  Bu yüzyılda hem minyatür gibi küçük hem de freskler
               kadar büyük formlarda baskılar yapılıyordu.
               XVII. yüzyılda Rubens’in atölyesinde çalışan Christoffel Jegher
               [Kristofur  Heger  (1596-1653)]  ile  Rembrandt  ekolünden  gelen
               Jan  Lievens  [Yan  Livens  (1607-1674)]  ağaç  baskıyı  bir  ifade
               aracı olarak kullananmışlardır. Ahşap baskıdan ve özellikle mü-
               cevher sanatçılarının denemeleri ile gelişen metal gravür çeşit-
               lerinden sonra düz plaka üzerinden yüzeyi oymadan elde edilen
               taş baskının ilk örneği 1876’da müzik notası basmak üzere icat
               edilmiştir.  Goya  (1746-1828)  bu  tekniği  ilk  kullanan  sanatçılar-
               dandır.  Yüksek  baskı  tekniği,  Gustave  Dore’nin  [Gustav  Dore
               (1832-1883)] resimlediği Dante’nin “İlahi Komedya”sından son-
               ra resimli gezi ve edebiyat kitaplarıyla baskı sanatlarında büyük
               aşama kazanmıştır (Görsel 5.21).

               XIX. yüzyılda İngiltere ve Almanya’da Edvard Burne Jones [Ed-    Görsel 5.20:
               vırd  Börn  Jons  (1833-1898)]  ve  Alphred  Reller  [Alfıred  Reller   Hans Holbein eseri, baskı resim
               (1864-1935)] ağaç baskı tekniği ile illüstrasyonlar yapmışlardır.
               Ağaç baskıda Japon ustalarının keşfedilmesi Avrupa grafiğinde
               önemli gelişmelere neden olmuştur.

               Harred Clarke [Harred Klark (1889-1931)], Aubrey Beardsly ve
               William  Bredley,  Japon  öncülerinden  resmin  yapısını,  özellikle
               dekoratif ve yüzeysel bölünmeleri içeren kompozisyon sitilini al-
               mışlardır (Görsel 5.22).













                                                                                Görsel 5.21:
                                                                                “Gölün Şovalyesi”, 1880, Gustave
                                                                                Dore, baskı resim




























                                                                               Görsel 5.22:
                                                                               Harred Clarke, illüstrasyon
                                                                                                         247
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254