Page 249 - GRAFİK TASARIM 11
P. 249
yısı, dolayısı ile de baskı kalitesi yüksek seviyeye çıkmıştır (Gör-
sel 5.20). Bu yüzyılda hem minyatür gibi küçük hem de freskler
kadar büyük formlarda baskılar yapılıyordu.
XVII. yüzyılda Rubens’in atölyesinde çalışan Christoffel Jegher
[Kristofur Heger (1596-1653)] ile Rembrandt ekolünden gelen
Jan Lievens [Yan Livens (1607-1674)] ağaç baskıyı bir ifade
aracı olarak kullananmışlardır. Ahşap baskıdan ve özellikle mü-
cevher sanatçılarının denemeleri ile gelişen metal gravür çeşit-
lerinden sonra düz plaka üzerinden yüzeyi oymadan elde edilen
taş baskının ilk örneği 1876’da müzik notası basmak üzere icat
edilmiştir. Goya (1746-1828) bu tekniği ilk kullanan sanatçılar-
dandır. Yüksek baskı tekniği, Gustave Dore’nin [Gustav Dore
(1832-1883)] resimlediği Dante’nin “İlahi Komedya”sından son-
ra resimli gezi ve edebiyat kitaplarıyla baskı sanatlarında büyük
aşama kazanmıştır (Görsel 5.21).
XIX. yüzyılda İngiltere ve Almanya’da Edvard Burne Jones [Ed- Görsel 5.20:
vırd Börn Jons (1833-1898)] ve Alphred Reller [Alfıred Reller Hans Holbein eseri, baskı resim
(1864-1935)] ağaç baskı tekniği ile illüstrasyonlar yapmışlardır.
Ağaç baskıda Japon ustalarının keşfedilmesi Avrupa grafiğinde
önemli gelişmelere neden olmuştur.
Harred Clarke [Harred Klark (1889-1931)], Aubrey Beardsly ve
William Bredley, Japon öncülerinden resmin yapısını, özellikle
dekoratif ve yüzeysel bölünmeleri içeren kompozisyon sitilini al-
mışlardır (Görsel 5.22).
Görsel 5.21:
“Gölün Şovalyesi”, 1880, Gustave
Dore, baskı resim
Görsel 5.22:
Harred Clarke, illüstrasyon
247