Page 254 - GRAFİK TASARIM 11
P. 254
Düz Baskı
Taş baskı (Yunanca, litografi), 1796’da basit tiyatro eserlerinin
yazarı Praglı Aloyis Senefelder [Elois Senefeldır (1771-1834)] ta-
rafından icat edilmiştir.
Alman sanatçı tarafından bulunan düz baskı tekniği; zamanla ge-
liştirilmiş, günümüzde en çağdaş ofset baskı teknikleriyle uygu-
lama olanağı bulmuştur (Görsel 5.34). Günümüzde bunun birçok
çeşitlerini görmekteyiz.
Alois Senefelder, 1799’da Offbach (Ofbah) kökenli müzik editörü
Johann Anton Andree (Yuhan Anton Andri) ile birlikte çalışmıştır.
Bulduğu bu yeni tekniği birçok denemeler neticesinde geliştiren
sanatçı, 1818’de Münih’te litografi tekniğinin inceliklerini açıkla-
Görsel 5.34: yan bir kitap yayınlamıştır. Selefender, bulduğu bu tekniği önce-
“Aloyis Senfelder’in Portresi”, 1834,
F. Seraph Hanfstaengl, leri “Polyautografie (Polyatgrafi)” olarak isimlendirmiş, ilk zaman-
29.5x22.5 cm, litografi baskı, lar ancak yazı ve müzik notalarını çoğaltılırken daha sonraları
Münih, 1806’da Albert Dürer’in kitap kenarı süslemelerini lithografi ile
çoğaltmıştır (Görsel 5.35).
Litografinin Selefender ve kardeşleri tarafından Avrupa’nın en
Görsel 5.35:
“Gergedan”, 1515, büyük kentlerinde reklamı yapılmıştır. Bu teknik, önceleri İngilte-
Albrecht Dürer, 21,4x29,8 cm, re’de 1803’te Pihlipp Andre [Filip Andrei (1880-1954)] tarafından,
Louvre Müzesi, Paris, Fransa Fransa’da 1815’te G. Engelmann [Engelman (1788- 1839)], 1844
252