Page 254 - GRAFİK TASARIM 11
P. 254

Düz Baskı
                                            Taş  baskı  (Yunanca,  litografi),  1796’da  basit  tiyatro  eserlerinin
                                            yazarı Praglı Aloyis Senefelder [Elois Senefeldır (1771-1834)] ta-
                                            rafından icat edilmiştir.

                                            Alman sanatçı tarafından bulunan düz baskı tekniği; zamanla ge-
                                            liştirilmiş, günümüzde en çağdaş ofset baskı teknikleriyle uygu-
                                            lama olanağı bulmuştur (Görsel 5.34). Günümüzde bunun birçok
                                            çeşitlerini görmekteyiz.
                                            Alois Senefelder, 1799’da Offbach (Ofbah) kökenli müzik editörü
                                            Johann Anton Andree (Yuhan Anton Andri) ile birlikte çalışmıştır.
                                            Bulduğu bu yeni tekniği birçok denemeler neticesinde geliştiren
                                            sanatçı, 1818’de Münih’te litografi tekniğinin inceliklerini açıkla-
                              Görsel 5.34:   yan bir kitap yayınlamıştır. Selefender, bulduğu bu tekniği önce-
            “Aloyis Senfelder’in Portresi”, 1834,
                      F. Seraph Hanfstaengl,   leri “Polyautografie (Polyatgrafi)” olarak isimlendirmiş, ilk zaman-
                  29.5x22.5 cm, litografi baskı,   lar ancak yazı ve müzik notalarını çoğaltılırken daha sonraları
                                   Münih,   1806’da Albert  Dürer’in  kitap  kenarı  süslemelerini  lithografi  ile
                                            çoğaltmıştır (Görsel 5.35).

                                            Litografinin  Selefender  ve  kardeşleri  tarafından  Avrupa’nın  en
                              Görsel 5.35:
                          “Gergedan”, 1515,   büyük kentlerinde reklamı yapılmıştır. Bu teknik, önceleri İngilte-
                 Albrecht Dürer, 21,4x29,8 cm,   re’de 1803’te Pihlipp Andre [Filip Andrei (1880-1954)] tarafından,
                 Louvre Müzesi, Paris, Fransa  Fransa’da 1815’te G. Engelmann [Engelman (1788- 1839)], 1844






















































             252
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259