Page 259 - GRAFİK TASARIM 11
P. 259

XVI. yüzyılda Albrecth Dürer, bakır gravürlerinde çizim ve teknik
               ustalığı nedeniyle plastik etkiyi en mükemmel seviyede yansıtan
               sanatçıdır. İtalya’da bakır gravürde nielli etkisi uzun yıllar devam
               etmiştir. XVI. yüzyıl başında İtalya’da Marcantonio [Marcaktonyo
               (1902-1954)], Dürer’in birçok ağaç baskı gravürünü kopya etmiş-
               tir. Bu kopyalar; daha ziyade savaş sahneleri, insan, yıldız, do-
               ğal afet, hayvan ve canavarlardan oluşmaktadır. Dürer ve Lucas
               Cranach önemli gravür sanatçılarındandır (Görsel 5.45).

               Radierung da denilen metal üzerine kuru kazıma tekniği, ilk defa
               mücevher yapımcıları tarafından kullanılmıştır. Andrea Manteg-
               na [Andıre Mantegna (1431-1506)] ve Albrecht Dürer, 1480’de
               kazıma tekniğini mücevher yapımcılarından öğrenip sanatsal ça-
               lışmalarında denemişlerdir. XVI. yüzyıl başında Albrecht Dürer,
               kuru kazıma tekniğini kullanmıştır. Aynı zamanda baskıyı çoğalt-
               ma aracı olarak gören Dürer, az kopya alınması ve uygulanması-
               nın zorluğu zorluğu nedeni bu tekniği benimsememiştir. 1640’lar-
               da yine aynı teknik ile çalışan Rembrandt (1606-1669), bu baskı
               tekniğini kullanmıştır (Görsel 5.46).



                                                                                Görsel 5.45:
                                                                                Lucas Cranach, çukur baskı
























                                                                                Görsel 5.46:
                                                                                “İsa Halka Gösteriliyor”,
                                                                                Rembrandt, baskı resim


























                                                                                                         257
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264