Page 259 - GRAFİK TASARIM 11
P. 259
XVI. yüzyılda Albrecth Dürer, bakır gravürlerinde çizim ve teknik
ustalığı nedeniyle plastik etkiyi en mükemmel seviyede yansıtan
sanatçıdır. İtalya’da bakır gravürde nielli etkisi uzun yıllar devam
etmiştir. XVI. yüzyıl başında İtalya’da Marcantonio [Marcaktonyo
(1902-1954)], Dürer’in birçok ağaç baskı gravürünü kopya etmiş-
tir. Bu kopyalar; daha ziyade savaş sahneleri, insan, yıldız, do-
ğal afet, hayvan ve canavarlardan oluşmaktadır. Dürer ve Lucas
Cranach önemli gravür sanatçılarındandır (Görsel 5.45).
Radierung da denilen metal üzerine kuru kazıma tekniği, ilk defa
mücevher yapımcıları tarafından kullanılmıştır. Andrea Manteg-
na [Andıre Mantegna (1431-1506)] ve Albrecht Dürer, 1480’de
kazıma tekniğini mücevher yapımcılarından öğrenip sanatsal ça-
lışmalarında denemişlerdir. XVI. yüzyıl başında Albrecht Dürer,
kuru kazıma tekniğini kullanmıştır. Aynı zamanda baskıyı çoğalt-
ma aracı olarak gören Dürer, az kopya alınması ve uygulanması-
nın zorluğu zorluğu nedeni bu tekniği benimsememiştir. 1640’lar-
da yine aynı teknik ile çalışan Rembrandt (1606-1669), bu baskı
tekniğini kullanmıştır (Görsel 5.46).
Görsel 5.45:
Lucas Cranach, çukur baskı
Görsel 5.46:
“İsa Halka Gösteriliyor”,
Rembrandt, baskı resim
257