Page 260 - GRAFİK TASARIM 11
P. 260

Hollandalı Lucas von Leyden [Lucas fon Leydın (1494-1533)] ve
                                            Carel Mander [Kerıl Mendır (1548-1606)], asitle aşındırma yönte-
                                            mini silah işletmecilerinden öğrenmişlerdir (Görsel 5.47). Dürer’in
                                            de 1520’de Andverpen’de bu iki ressamdan asitle aşındırma tek-
                                            niğini  öğrendiği  sanılmaktadır.  1620’de  metal  plakanın  üzerine
                                            sürülen  “lak”  daha  yumuşak  kullanılmıştır.  Bu  sayede  teknik,
                                            daha  serbest  çizgiler  çizmeye  yönelik  gittikçe  gelişen  mükem-
                                            mel orjinallerin alındığı bir yöntem şeklini almıştır. XVII. yüzyılda
                                            birçok sanatçının kullanması ile yaygınlaşan bu teknik, XVIII ve
                                            XIX.  yüzyılda  matbaacılıkta  kullanılan  “tifdruk  baskı”  tekniğinin
                                            ortaya çıkmasını sağlamıştır. İngiltere’de William Blake, yaptığı
                                            deneylerle bulduğu aside karşı dayanıklı bir sıvı bulmuştur. Sa-
                                            natçı, deseni kapattıktan sonra boş kalan alanları asitle yedirerek
                                            yeni bir oluşum evresine geçilmesinin önünü açmıştır.

                              Görsel 5.47:   XVII.  yüzyıl  başında  Andwerpen’de  Peregrino  Da  Cesena’ya
                     “Lempereur Maximilien”,   (Peregrino Da Çesena) ait iki nielle  bir gravür okulu açan Ru-
               Lucas van Leyden,  gravür baskı  bens’in  öğrencileri  bu  teknikte  yeni  yöntemler  geliştirmişlerdir.
                                            William Turner’in “Aquareller” adlı eseri çelik gravür yöntemi ile
                                            basılmıştır. XIX. yüzyılın sonu XX. yüzyılın başından itibaren çe-
                                            lik gravür tekniği sadece pul ve para gibi değerli kâğıt basımında
                                            kullanılmaya başlanır.

                                            Çok kalıplı renkli baskıların en eski örneklerini XVII. yüzyılda Per-
                                            rier (Periyi) yapar. İlk renkli denemeyi ise Jacob Le Blon [Yakop
                                            Le Blon (1667-1741)] XVIII. yüzyılın başında Newton’ın teorile-
                                            rinden faydalanarak sarı, kırmızı ve mavi kalıpları kullanmak su-
                                            reti ile gerçekleştirmiştir. Le Blon, röprodüksiyonlarında 4. kalıp
                                            olarak  koyu  kahverengiyi  de  kullanarak  sonuca  tam  ulaşmayı
                                            başarmıştır. Sanatçı, 1723’te geliştirdiği sistemi kitabında yayın-
                                            lamıştır. Bu yöntemde çoğu kez renkli ağaç baskılar ilk kalıp ola-
                                            rak kullanılmıştır. Hubert Goltzius [Habert Goltziyus (1526-1583)]
                                            XVI. yüzyılın ikinci yarısında bu tekniği kullananak portreler çalış-
                                            mıştır (Görsel 5.48).

































                              Görsel 5.48:
                   Çukur baskı (ayrıntı), 1952,
                Hubert Goltzius, İngiliz Müzesi
             258
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265