Page 263 - GRAFİK TASARIM 11
P. 263
korasyon amacıyla üretilen kumaş ve kâğıt yüzeylerin süslenme-
sinde kullanılmıştır. XVII ve XVIII. yüzyıllarda müzik notalarının
daha fazla insana ulaştırılması için bu teknikten faydalanılmıştır.
XVIII. yüzyıl sonu ve XIX. yüzyıl başında İngiltere’deki birçok ev;
şablon tekniği ile çoğaltılmış kâğıt, kumaş ve eşyalarla döşenme-
ye başlanmıştır. 1907’de Samuel Simon [Semoyıl Saymın (1955-
2015)] İngiltere’de ilk defa doğal ipek kullanmıştır (Görsel 5.53).
1914’te Amerikalı John Pilsworth [Jon Pisword (1871-1933)], çok
renkli ipek baskıyı bulmuştur. İlk fotografik baskı 1915’te Ameri-
ka’da gerçekleştirilmiştir. Bu gelişme, ipek baskı tekniğinin en- Görsel 5.53:
düstriye girmesini sağlamıştır. Bu aşamada sergi afişleri, ilanlar Samuel Simon, baskı atölyesi,
ve sergiler için kullanılmaya başlanmıştır. Fransa’da yüzyılımızın İngiltere
ilk başlarında birçok illüstrasyonlu kitap bu teknikle çoğaltılmıştır.
İpek baskı konusunda bu kadar hızlı gelişmeler olmasının sebebi
özellikle tekstil alanında yapılan çalışmalardır. Geliştirilmiş dönen
elek mekanizmalarıyla ipek baskı, hâlâ tekstil sektörüne hizmeti-
ni devam ettirmektedir. 1925’te Amerika’da ilk serigrafi masasını
yapan Ovens (Ovıns), kalıbı fotomekanik yöntemiyle oluşturmuş-
tur. 1930’larda Anthony Velonis [Antoni Velonis (1911-1997)] ve
yanındaki birkaç sanatçı, serigrafiyi sanatsal amaçla kullanmak
için çalışmalara başlarmıştır (Görsel 5.54).
1945’ten sonra ipek baskı tekniği sanatçıların ilgisini çekmiş,
Görsel 5.54:
Anthony Velonis, serigrafi baskı
261