Page 27 - GRAFİK TASARIM 11
P. 27

1.2.2. Grafik Sanatların Tarihsel Gelişimi
            a.Grafik Sanatların Doğuşu

            İletişimin, yazının, kâğıdın ve basımın gelişmesi grafik tasarım kavramının doğmasını sağlamıştır.



                     Mağara Resimleri  MÖ 20.000-15.000

                   Güney Fransa’daki Lascaux Mağarası’na ve   MÖ 3000-3500    Sümerler Kil Tablet
               Kuzey İspanya’daki Altamira mağarasına çizilmiş
                  resimler görsel iletişimin ilk örnekleri olarak   İlk yazı sistemini Mezopotamya Uygarlığı’nın ku-
                           kabul edilmektedir (Görsel 1.43).   rucusu olan Sümerler‘in geliştirdiği bilinmekte-
                                                            dir. Yerleşik hayata geçen Sümerler, iz bırakması
                                                            taşa göre daha kolay olan kil tabletleri kullan mış
                                                            ve basit piktogram örnekleri oluşturmuşlardır
                                                            (Görsel 1.44).








               Görsel 1.43. Oklanmış at, Lascaux
                                                                                 Görsel 1.44. Sümerlere ait
                                                                                 kil  tablet üzerine  resmedil-
                            Hiyeroglif    MÖ 3100                                miş bir çivi yazısı

               Mısırlılar tarihsel süreç içerisinde sosyokültürel
                 de ğerlerini aktarmak için bazı imgeler kullan-  MÖ 3000     Hint Uygarlığı
               mıştır. Eski Mısır’da mezar duvarlarına oyularak
                  yapılmış ve “resimyazı” denilen hiyeroglifler,   Zengin kültürel mirasa sahip uygarlıklardan
               yazı ve resim yü zeyi olarak kullanılmıştır (Görsel   biridir. Antik Pers ve Çin resminden etkilenmiş-
                 1.45). Mısırlılar heykel, resim ve rölyef konu-  tir. Duvar resimlerinden reklam tabelalarına
                sunda kendilerine ait kurallar belirlemiş ve bu   1950’lerin oto­çekçeklerinden araba süsleme-
               disiplini binlerce yıl korumuşlardır (Görsel 1.46).  lerine kadar grafik tasarım ürünlerinde genel-
                                                            likle fantastik ve mitolojik ögeler kullanılmıştır
                                                            (Görsel 1.47). Hintli tasarımcılar farklı kültür­
                                                            lerden etkilenmiş olsalar da geleneksel değerle-
                                                            rini kaybetmemişlerdir. Sujata Keshavan (Sujata
                                                                                       Keşavan), önemli
                                                                                       Hintli grafik
                                                                                       sanatçılarından
                                                                                       birine örnek
                                                                                       gösterilebilir.




               Görsel 1.45. Hiyeroglif   Görsel 1.46. Mısır’ın
                                        bilgelik tanrısı Thoth
                                        (Tot), Rölyef
                                                                                       Görsel 1.47. Hint
                                                                                       sanatında mitolo-
                                                                                       jik figür


                                                                                                    25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32