Page 32 - GRAFİK TASARIM 11
P. 32

Görsel 1.40:
                William Caxton’ın [Vilyım Kakstın
                  (1422-1491)] baskı örneklerini
                    Kraliçe Elizabeth Woodville
                    (Elizabet Vödvıl) ve Kral IV.
                    Edward’a (Edvırd)  sunumu

                                            Çin’de kullanılan baskı tekniklerinin Uygur Türkleri tarafından da
                                            kullanıldığı bilinmektedir. 11. yüzyılda bir tür yüksek baskı tekniği
                                            olan tipo baskının ilkel modelini yapan Çinliler, yazılacak metin
                                            için oluşturulan şekil veya harf kalıplarını birden fazla kullana-
                                            bilmişlerdir. Bu baskı tekniği kavim göçleri sırasında Avrupa’ya
                                            taşınmıştır. Avrupa’da ağaç baskı bloklarıyla basım yöntemi (ksi-
                                            lografi), 14. yüzyılda parşömen kullanımından kâğıda geçişle bir-
                                            likte ortaya çıkmış ve ilk olarak dinî eserlerin basımında kullanıl-
                                            mıştır (Görsel 1.40).
                                            Önceleri ahşap kalıplarla yapılan baskılar, bazı sorunları da be-
                                            raberinde getirmekteydi. Ahşap kalıpların fazla kullanılması bas-
                                            kı kalite ve sayısının düşmesine, zamanla kalıpların aşınmasına
                                            neden olurken dirençli metal harfler, bu sorunu çözmek amacıyla
                                            kullanılmıştır.
                                            Johannes Gutenberg, baskı teknik araç gereçlerinin eksiklerini
                                            bulmuş, onları gidererek tipo baskı tekniğini (1450) geliştirmiştir
                                            (Görsel 1.41). Gutenberg, yazıyı oluşturacak harfleri tek tek ka-
                                            lıp dökerek hazırlıyordu. Bu teknikte harfin önce kalıbı hazırlanı-
                                            yor, daha sonra bu kalıp çevresini de kaplayacak şekilde kurşun
                              Görsel 1.41:   veya pirinç dökülerek matris elde ediliyordu. Matris, tipo baskı
               Gutenberg matbaasının kopyası,   tekniğinde içine kurşunun dökülüp harfin kabartma şeklini aldığı
                      Valensiya Baskı Müzesi
                                            ayrı ayrı harf kalıplarıdır. Matrisler birden fazla baskı işleminde
                                            kullanılabiliyor, istenilen metne göre elle diziliyor ve kalıbı oluştu-
                                            rulabiliyordu (Görsel 1.42). Oluşturulan bu satırlar birleştirilerek
                                            metnin tümünün kalıbı ortaya çıkarılıyor ve bu kalıp üzerine de
                                            kurşun dökülerek klişe levha hazırlanıyordu. Klişe levhaya mü-
                                            rekkep  sürülüp  yüzeyin  yeterince  sıkıştırılmasıyla  yazı,  kâğıda
                              Görsel 1.42:   aktarılıyordu.
                       Hareketli metal harfler

















              30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37