Page 36 - GRAFİK TASARIM 11
P. 36

1917                            1919                           1920


                    De Stijl                 Bauhaus Sanat Okulu                  Art Deco


           Başlıca Temsilcileri: Piet     Başlıca Temsilcileri: Laszlo   Başlıca Temsilcileri: Adolphe
           Mondrian (Biit Mondıriyın),    Moholy­Nagy, Herbert Bayer     Jean­Marie Mouron (Adolf
           Theo van Doesburg, Wilmos      (Hörbırt Bayır), Joost Schmi-  Cin­Marie Muran), Paul Colin
           Huszar (Vilmos Huszar),        dt (Yost Şimit).               (Pal Kolin), Jean Carlu (Cin
           Laszlo Moholy­Nagy (Lazlo      Özellikleri: Tipografik tasa-  Karlu).
           Moholi Nagi).
                                          rımlar, basit renk şemaları,   Özellikleri: Kalın geometrik
           Özellikleri:  Tırnaksız  yazılar,   dengeli asimetri, bütünsel   şekiller, renklerde yüksek
           asimetrik kompozisyonlar,      tasarım tercih edilmiştir.     kontrast, hareketli çizgiler
           siyah ile birlikte kullanılan saf   Amacı: Güzel sanatlar ile   tercih edilmiştir.
           ana renkler tercih edilmiştir.  tasarım sanatlarının ortak    Amacı: 1920’lerde I. Dünya
           Amacı:  Yatay ve dikeyde saf   yanlarını kullanarak sanat     savaşının etkilerinden sıyrıl-
           ana renkleri siyah ve beyaz    ile endüstriyi birleştirmektir   mak isteyen toplum için eski
           renkler ile kullanıp evre-     (Görsel 1.77).                 ve yeni arasında bir köprü
           nin matematiğini yansıtan                                     kurmaktır (Görsel 1.78).
           objeler, binalar ve mekânlar
           ortaya çıkarmaktır (Görsel
           1.76).








                                                                        Görsel  1.78. Adolphe Jean-Marie
                                                                        Mouron, Paris gazetesi L’Intransigeant
                                                                        için afiş, 1925







         Görsel  1.76. Piet Mondrian, ‘‘Kırmızı,   Görsel 1.77. Joost Schmidt, “Bauhaus
         Siyah, Mavi ve Sarı’’ 1921     Sergisi” 1923







                   BİLGİ NOTU




                    Alman Mimar “Walter Gropius” tarafından 1919 yılında Almanya Weimer’da “Bauhaus
                    Okulu” kurulmuştur. Bauhaus okullarında el sanatları ile sanatların temelinde yatan işçilik
                    öğretilmiş, uygulamalı sanat ayrımı yapıl mamıştır. Bauhaus; eğitim tarzıyla diğer okullar-
                    dan ayrılmış; sanatçı, mimar, zanaatkâr arasında ki ilişkiyi yeniden kurarak sanatla endüst-
                    riyi bir araya getirmeyi amaçlamıştır.



         34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41