Page 36 - GRAFİK TASARIM 11
P. 36
1917 1919 1920
De Stijl Bauhaus Sanat Okulu Art Deco
Başlıca Temsilcileri: Piet Başlıca Temsilcileri: Laszlo Başlıca Temsilcileri: Adolphe
Mondrian (Biit Mondıriyın), MoholyNagy, Herbert Bayer JeanMarie Mouron (Adolf
Theo van Doesburg, Wilmos (Hörbırt Bayır), Joost Schmi- CinMarie Muran), Paul Colin
Huszar (Vilmos Huszar), dt (Yost Şimit). (Pal Kolin), Jean Carlu (Cin
Laszlo MoholyNagy (Lazlo Özellikleri: Tipografik tasa- Karlu).
Moholi Nagi).
rımlar, basit renk şemaları, Özellikleri: Kalın geometrik
Özellikleri: Tırnaksız yazılar, dengeli asimetri, bütünsel şekiller, renklerde yüksek
asimetrik kompozisyonlar, tasarım tercih edilmiştir. kontrast, hareketli çizgiler
siyah ile birlikte kullanılan saf Amacı: Güzel sanatlar ile tercih edilmiştir.
ana renkler tercih edilmiştir. tasarım sanatlarının ortak Amacı: 1920’lerde I. Dünya
Amacı: Yatay ve dikeyde saf yanlarını kullanarak sanat savaşının etkilerinden sıyrıl-
ana renkleri siyah ve beyaz ile endüstriyi birleştirmektir mak isteyen toplum için eski
renkler ile kullanıp evre- (Görsel 1.77). ve yeni arasında bir köprü
nin matematiğini yansıtan kurmaktır (Görsel 1.78).
objeler, binalar ve mekânlar
ortaya çıkarmaktır (Görsel
1.76).
Görsel 1.78. Adolphe Jean-Marie
Mouron, Paris gazetesi L’Intransigeant
için afiş, 1925
Görsel 1.76. Piet Mondrian, ‘‘Kırmızı, Görsel 1.77. Joost Schmidt, “Bauhaus
Siyah, Mavi ve Sarı’’ 1921 Sergisi” 1923
BİLGİ NOTU
Alman Mimar “Walter Gropius” tarafından 1919 yılında Almanya Weimer’da “Bauhaus
Okulu” kurulmuştur. Bauhaus okullarında el sanatları ile sanatların temelinde yatan işçilik
öğretilmiş, uygulamalı sanat ayrımı yapıl mamıştır. Bauhaus; eğitim tarzıyla diğer okullar-
dan ayrılmış; sanatçı, mimar, zanaatkâr arasında ki ilişkiyi yeniden kurarak sanatla endüst-
riyi bir araya getirmeyi amaçlamıştır.
34