Page 33 - GRAFİK TASARIM 11
P. 33
b. Grafik Sanat Akımları
Endüstri devrimi ile baskı teknolojilerinin gelişmesi sanat akımlarının doğmasını sağlamıştır. Bu
akımlar, sanatın diğer dallarını olduğu gibi grafik sanatını da etkilemiştir.
1880 1890 1896
Arts & Crafts (Arts & Kırafts) Art Nouveau (Art Nuvu) Jugendstil (Yugındşitil)
(Sanatlar ve El Sanatları) (Yeni Nesnelcilik) (Gençlik Stili)
Başlıca Temsilcileri: William Başlıca Temsilcileri: Jules Başlıca Temsilcileri: Pe-
Morris (Vilyım Morıs), Fre- Cheret (Culs Şerıt), Henri de ter Behrens (Pitır Berıns),
deric Goudy (Fıredırik Gadi). ToulouseLautrec (Henri Dı Ludwig Hohlwein (Ludvişh
Özellikleri: Bitki formları, Toulus Lötrec). Holvayn), Lucien Bernhard
kuş, hayvan motifleri tercih Özellikleri: Doğal formlar, (Luşın Bernhard) , Julius Gip-
edilmiştir. Ahşap, cam, sera- organik biçimler; akıcı, ince, kens (Culius Gepgıns).
mik, metal gibi doğal ve da- kıvrımlı hatlar ve yuvarlak Özellikleri: Art Nouveau, Ju-
yanıklı malzemelerin kullanı- çizgiler tercih edilmiştir. gendstil olarak Almanya’daki
mı yaygındır. Yerel kimlik ve Doğanın organik desenlerini etkilerini göstermiştir. Yazılar
geleneklerin korunmasına taklit etmeye çalışır. Sıcak ve tasarımlardan oluşan say-
ve teşvik edilmesine önem tonlar, pastel renkler ve fa yapılarında “vinyet türü”
verildiğinden dolayı yerel, doğal tonlar tercih edilir. tasa rımlar gibi kalıplar kulla-
folklorik unsurlar sıklıkla Amacı: Dekoratif sanatları nılarak zengin bir tasarım çe-
kullanılır. güzel sanatlar seviyesine şitliliği sağlanmıştır. Metinler
Amacı: Sanat ve el sanat- çıkararak tasarım ve işlev- ve illüstrasyonlardan meyda-
larını birleştirmeyi, endüst- selliği birleştirmektir (Görsel na gelen sayfa düzenlemele-
rileşme ve seri üretimin 1.68). ri, gotik yazı karakterleri, Art
yarattığı sorunlara bir tepki Nouveu motifleriyle birlikte
olarak doğal ve el yapımı tercih edilmiştir. Ancak
ürünlere vurgu yapmayı, dönemin sanatçısı olan Peter
estetik değeri göz ardı eden Behrens bu dönemde 19.
ucuz ve seri üretim ürünle- yüzyılın çiçekli motiflerinden
rinden ayrılarak el sanat- uzaklaşarak 20. yüzyılın ev-
larına dönüşü sağlamayı rensel geometrik biçimlerine
amaçlar. (Görsel 1.67). yönelmiştir.
Amacı: 19. yüzyıl sanatının
taklitçi, tarihsel üslubundan
ayrılıp yeni bir üslup ortaya
çıkarmaktır (Görsel 1.69).
Görsel 1.68. ‘‘Divan Japonias’’, litografi,
Henri de Toulouse-Lautrec, 1892-1893
Görsel 1.67. William Morris,
‘‘Parıldayan Ovanın Öyküsü’’ , 1891
Görsel 1.69. Peter Behrens, “AEG
logosu”, 1907
31