Page 37 - GRAFİK TASARIM 11
P. 37

1921                           1923                           1924

                   Konstrüktivizm                                                   Sürrealizm
                    (Yapısalcılık)                 Yeni Tipografi               (Gerçeküstücülük)

              Başlıca Temsilcileri: Vlade-   Başlıca Temsilcisi: Jan Tschi-  Başlıca Temsilcileri: Salva-
              mir Tatlin (Viladimır Tatlın),   chold (Cen Çikıld), Piet Zwar   dor Dali (Salvıdor Dali), Max
              Alexander Rodchenko, El        (Pit Zıvör), Hendrik Nicolaas   Ernts (Meks Örn), Joan Miro
              Lissitzky (El Lizitski).       Werkman (Hendırik Nikolas      (Con Miro), Rene Magritte
              Özellikleri: Tırnaksız yazılar,   Vörkmın), Herbert Matter    (Rene Magrit).
              geometrik kompozisyon ve       (Hörbırt Madır), Willem        Özellikleri: Sürrealizm sanat-
              kalın şeritler tercih edilmiştir.  Sandberg (Villım Sendberg).  çıları sezgi, düş ve bilinçaltı
                                             Özellikleri: Tipografide asi-  dünyasıyla ilgilenmiştir.
              Amacı: ‘‘Sanat için sanat’’ il-
              kesine karşı çıkarak faydalı ve   metrik düzenlemeler tercih   Sezgiler, düşler, bilinçaltı
              kullanılabilen malzemeler-     edilmiştir.                    konuları resmedilmiştir.
              den yararlanıp farklı biçimler   Amacı: İletişim işlevini ön   Amacı: Bilinen gerçekler-
              oluşturmak, sanatı sosyal de-  planda tutarak süslemeler-     den uzak, kendince gerçek
              ğişim aracı olarak görmektir.    den uzak bir tasarım anlayışı   olmayan bilin çaltı eserler
              20. yy.ın değişen şartlarına   ortaya koymaktır (Görsel       üretmektir (Görsel 1.81).
              uygun estetiği oluşturmaktır   1.80).
              (Görsel 1.79).











                                            Görsel 1.80. Jan Tschichold,   Görsel 1.81. Salvador Dali,
                                            “Typographisce Mitteilungen   ‘‘Belleğin Sürekliliği’’, 1931
                                            (Taypogıraphis Mitelıngın)” dergisinde
            Görsel 1.79. Alexander Rodchenko,   “Elementare Typographie (Elementır
            Leningard Yayınevi için afiş,  1925  Taypogıraphi” (Temel Tipografi) başlıklı
                                            manifestosundan sayfa örnekleri, 1925












                      BİLGİ NOTU



                       Sürrealizm, I. Dünya Savaşı sonrasında Avrupa’da ortaya çıkmış ve 1922-1942 yıl ları arasın-
                       da etki göstermiştir. 1922 yılında Paris’te kurulan ve kökleri Dada’ya dayanan Sürrealizm;
                       Sigmund Freud tarafından ortaya atılan psikanalitik kuramını incelemiş; sezgi, düş ve bi-
                       linçaltı dünyasıyla ilgilenmiştir. Sürrealistler doğayı değil, insanın bilinçaltındaki düş lerinin
                       gizli dünyasını ve rüyalarındaki âlemi sembolik yollarla göstermek istemiştir.



                                                                                                    35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42