Page 40 - GRAFİK TASARIM 11
P. 40

1962                           1963                           1964


                  Minimalizm                   Kavramsal Sanat                     Op Art


           Başlıca Temsilcileri: Dan      Başlıca Temsilcileri: Joseph    Başlıca Temsilcileri: Victor
           Flavin (Dan Fıleyvin), Frank   Kosuth (Cosef Kasıt), Marcel    Vasarely (Viktor Vasırali),
           Stella (Fırenk Sıtela), Sol    Duchamp.                        Josef Albers (Cosef Albırs),
           LeWitt (Sol Luve), Donald      Özellikleri: Kavramsal sana-    Yaacov Agam (Yakov Egem),
           Judd (Danıld Ced).             ta göre sanat, sanat yapıtın-   Tadasky Kuwayama (Tadaski
           Özellikleri: Geometrik figür-  da malzeme ya da biçimsel       Kuveyama).
           ler, basit ve sade ifade biçimi,   özelliklerle değil; yapıtın   Özellikleri: Geometrik
           keskin hatlarla birbirinden    aktardığı anlam ve kavramla     biçimler, derinlik, üç bo-
           ayrılmış renkler tercih edil-  ilişkilidir. Kavramsal sanatta   yutluluk, perspektif tercih
           miştir.                        çoğunlukla metinlere ve         edilmiştir.
           Amacı: Hem içerikte hem de     beyanatlara yer verilmek-       Amacı: Fiziksel gerçekliğin
           formda sadelikten beslene-     tedir. Gündelik yaşamdan        ötesinde çok boyutlu, optik
           rek kişisel ifadeleri ortadan   alınmış hazır nesneler tercih   yanılsamaya dayalı anlatım
           kaldırmaktır (Görsel 1.88).    edilmiştir.                     biçimi resmetmektir (Görsel
                                          Amacı: Kavramı ön plana         1.90).
                                          çıka rarak sanat eseri ileti-
                                          mini ikinci plana atmaktır
                                          (Görsel 1.89).







          Görsel 1.88. Dan Flavin, ‘‘25 Mayıs 1963                      Görsel 1.90. Victor Vasarely, “Marsan”,
          Köşegeni’’ 1963                                               1966



                                         Görsel 1.89. Joseph Kosuth,  ‘‘Bir ve Üç
                                         Sandalye’’, 1965








                   BİLGİ NOTU



                    Sadece eserlerin biçimselliklerine değil aynı zaman da barındırdıkları anlam ve fikirlere de
                    vurgu yapan kavramsal sanat, sanat dünyasının yıllar içinde aşırı ticarileşmesine tepki ola-
                    rak 1960’lı yıllarda ortaya çıkmıştır. Joseph Kosuth, ‘‘Bir ve Üç San dalye’’ adlı eserinde
                    estetiği sanat için gerekli görmemiş ve estetiğin barındırdığı biçimsel özellikleri dikkate
                    almamıştır. Eser ve eserin alıcısı arasında bağ kurarak san dalyenin fotoğrafı, sandalyenin
                    kendisi ve sandalyenin tanımını birlikte vermiş, alıcısını düşünmeye sevk etmiştir. Bu ne-
                    denle kavramsal sanat sanatçıları, sanatı biçimsel bir anlatımla sınırlandırmamışlardır.



         38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45