Page 43 - GRAFİK TASARIM 11
P. 43
Mısırlılar, çeşitli sanat ve öyküleri başkalarıyla paylaşmak için Görsel 2.16:
papirüs rulolarına yazılar yazmış ve bunları resmetmişlerdir. Pa- Papirüs üzerine yazılan
pirüs metinleri (edebî, dinî, tarihî, idari vb.) eski Mısır yaşamının Mısır hiyeroglifi
tüm boyutlarını içerir (Görsel 2. 16).
Mısırlı sanatçıların resimlerinde kompozisyon; dengeli, uyumlu
ve belirli minimalist ilkelere bağlıdır. Sanatçılar, ışık ve gölgeyle
oynamaktan kaçınarak mekân algısını en aza indirgemişlerdir.
Yapılan resimler açık çizgilerle keskinleştirilmiş ve mekânla form-
lar arasındaki ilişkilerin karmaşıklığı basitleştirilmiştir. Sanatçılar,
düzeni ve netliği artırmak için düz renk alanları kullanarak figü-
ratif sahneleri oluşturmuştur. Bu alanlar, hiyeroglif yazının zengin
dokusuyla kontrast oluşturan fırça konturlarıyla birbirine bağlıdır.
Mısır toplumu ebedî özelliklere ve ölümsüzlüğe ilgi duyduğu için
sanatçılar da çalışmarında yaşamın geçici yönlerinden kaçına-
rak figürleri duygusuz bir şekilde betimlenmişlerdir.
Grafik tasarımın tarihsel gelişiminde Çin sanatının önemli bir yeri
vardır. Çin sanatında yazı (el yazmaları, kaligrafi), bir iletişim ara-
cı olarak kullanılırken aynı zamanda sanatsal ifadenin de ögesi
olmuştur. Çin’deki tüm sanatların en gözde olanı kaligrafidir. Bu
sanat, üstün beceri ve kesin ustalık gerektirdiği gibi sanatçının
karakter ve kültürünün bir yansıması olarak da görülmektedir.
Ders Dışı Etkinlik
Çağdaş Çin, Hindistan ve Mısır grafik tasarımcılarına ait çalış-
maların bilgi ve görsellerini derleyiniz. İlginizi çekenleri arka-
daşlarınızla paylaşınız.
41