Page 45 - GRAFİK TASARIM 11
P. 45

Görsel 2.19:
                                                                                “Yenidünya ve Dağ Kuşu”,
                                                                                anonim

               Baskı tekniğinin Çin’de MÖ 2. yüzyılda geliştirildiği bilinmektedir.
               Saray çevresi veya önemli kişiler için taş ve tahta kalıplar üzerine
               oyulmuş mühürler kullanılmıştır. Hareketli tip baskı tekniklerinin
               geliştirilmesiyle  tasarım  ve  uygulamalar,  değişime  uğramıştır.
               Yüksek bir yüzeye mürekkep uygulanarak gerçekleştirilen bu iş-
               lem, metin ve resimlerin birden çok kopyasının hızlı ve ekonomik
               bir şekilde oluşturulmasına izin vermiştir.
               Çinlilerin organik elyaftan yapılmış kâğıdı geliştirmesi, yazı yaz-
               mak  için  ekonomik  bir  yüzeyin  oluşmasına  olanak  sağlamıştır.
               Baskı için geniş bir kullanım yelpazesi geliştirmiş olan Çinliler,
               yüksek düzeyde bir sanat anlayışına ulaşmışlardır.

               Çinli  sanatçılar,  yapıtlarında  devinim  etkisi  yaratmak  için  zarif,
               eğri çizgileri kullanmışlardır (Görsel 2.18). Bu yapıtlarda biçimler,
               simetrik  bir  düzen  içinde  yer  almadıkları  gibi  kusursuz  şekilde
               dengelenmiş,  ölçülü  ve  doğanın  en  basit  ayrıntısına  içtenlikle
               bağlıdır (Görsel 2.19).
               Hint uygarlığı, dünyanın zengin kültürel mirasına sahip en eski
               uygarlıklarından biridir. Hint sanatı, konuları işleyişindeki çeşitlilik
               ve duyarlılık bakımından dikkati çeker, Orta Doğu ve Asya’dan
               gelen Antik Pers ve diğer ülkelerin sanatlarının yanı sıra Çin res-
               minden de etkilenmiştir.
               Hindistan daima fantastik derecede eğlenceli bir grafik tasarıma
               ev sahipliği yapmıştır. Bu tasarımlar, küçük kasabaların duvar-
               larındaki resimlerden floresanlı reklam tabelalarına, 1950’lilerin
               oto-çekçeklerinden,  popüler  sanatçılar,  çiçekler,  kuşlarla  araba
               süsleme uygulamalarına kadar geniş bir alanı kapsar. Aynı za-
               manda el yapımı Bollywood film afişlerini de unutmamak gerekir.

                                                                                                         43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50