Page 45 - GRAFİK TASARIM 11
P. 45
Görsel 2.19:
“Yenidünya ve Dağ Kuşu”,
anonim
Baskı tekniğinin Çin’de MÖ 2. yüzyılda geliştirildiği bilinmektedir.
Saray çevresi veya önemli kişiler için taş ve tahta kalıplar üzerine
oyulmuş mühürler kullanılmıştır. Hareketli tip baskı tekniklerinin
geliştirilmesiyle tasarım ve uygulamalar, değişime uğramıştır.
Yüksek bir yüzeye mürekkep uygulanarak gerçekleştirilen bu iş-
lem, metin ve resimlerin birden çok kopyasının hızlı ve ekonomik
bir şekilde oluşturulmasına izin vermiştir.
Çinlilerin organik elyaftan yapılmış kâğıdı geliştirmesi, yazı yaz-
mak için ekonomik bir yüzeyin oluşmasına olanak sağlamıştır.
Baskı için geniş bir kullanım yelpazesi geliştirmiş olan Çinliler,
yüksek düzeyde bir sanat anlayışına ulaşmışlardır.
Çinli sanatçılar, yapıtlarında devinim etkisi yaratmak için zarif,
eğri çizgileri kullanmışlardır (Görsel 2.18). Bu yapıtlarda biçimler,
simetrik bir düzen içinde yer almadıkları gibi kusursuz şekilde
dengelenmiş, ölçülü ve doğanın en basit ayrıntısına içtenlikle
bağlıdır (Görsel 2.19).
Hint uygarlığı, dünyanın zengin kültürel mirasına sahip en eski
uygarlıklarından biridir. Hint sanatı, konuları işleyişindeki çeşitlilik
ve duyarlılık bakımından dikkati çeker, Orta Doğu ve Asya’dan
gelen Antik Pers ve diğer ülkelerin sanatlarının yanı sıra Çin res-
minden de etkilenmiştir.
Hindistan daima fantastik derecede eğlenceli bir grafik tasarıma
ev sahipliği yapmıştır. Bu tasarımlar, küçük kasabaların duvar-
larındaki resimlerden floresanlı reklam tabelalarına, 1950’lilerin
oto-çekçeklerinden, popüler sanatçılar, çiçekler, kuşlarla araba
süsleme uygulamalarına kadar geniş bir alanı kapsar. Aynı za-
manda el yapımı Bollywood film afişlerini de unutmamak gerekir.
43