Page 46 - GRAFİK TASARIM 11
P. 46
Görsel 2.20: Hindistan’da sosyal hayatın değişimini ve gelişimi grafik tasarım
Kamyon kasası süslemesi, ürünlerinde gözlemlenebilir. Otoyollara hâkim dinamik afişler,
Hindistan araba süslemeleri (Görsel 2.20), gıda ve diğer ambalajlar Hindis-
tan’ın ilginç yanlarını, tarihini ve mizahını karşılamaktadır.
Hintli grafik sanatçılardan; Sujata Keshavan [Sujata Keşavan
(1961- …)], Ranganath Krishnamani [Ranganat Krişnamani
(1980- ...) (Görsel 2.21)], Meera Sethi [Mira Seti (1986- ...)], Orijit
Sen (1963- …), Saif Chowdhury [Saif Çowduri (1970- ...)], Lo-
kesh Karikar [Lokeş Karikar (1983- ...)] farklı kültürlerden etki-
lenmiş ama gelenek köklerini kaybetmemiş önemli yeteneklerdir.
Hint baskı sanatları tarihi sömürge dönemi ile başlar. 16. yüzyıl-
da İngilizlerin getirdikleri matbaa Hindistan’da baskı resim tekni-
ğinin tanınmasına yol açmıştır. Kalküta, Pune, Bombay, Mysore
ve Lahor gibi bölgesel sanat merkezlerinde kurulan baskı resim
atölyeleri ile bu sanatın yaygınlaşması ve gelişmesi sağlanmış-
tır. Raja Ravi Varma (1848-1906), Haren Das (1921-1993), Jyoti
Bihatt [Coti Bihat (1934- ...)] ve Jamini Roy [Camini Roy (1887-
1972)] ve Chittaprosad Bhattacharya [Citaprosad Bataçarya
(1915-1978) (Görsel 2.22)] Hint sanatının gelenek ve estetiğini
sürdüren baskı resimler üretmişlerdir.
Görsel 2.21:
Turizm afişi, 2014,
Ranganath Krishnamani
Görsel 2.22:
Anne ve Çocuk, Gravür,1954,
Chittaprosad Bhattacharya
44