Page 50 - GRAFİK TASARIM 11
P. 50
Görsel 2.30:
“Arthur’un Ölümü (Le Morte
d’Arthur)”, 1893, Aubrey Beardsley,
Morgan Kütüphanesi ve Müzesi,
New York
Art Nouveau, İngiltere’de özellikle grafik ve illüstrasyon alanla-
rında etkili olmuştur. Akımın niteliklerini belirleyen en önemli sa-
natçı Aubrey Beardsley’dir [Abriy Biyrdsli (1872-1898)]. Sanat-
çının Thomas Malory’nin (Tamıs Melöri) “Le Morte d’Arthur (Lö
Mort dö Artur)” kitabına yaptığı resimlemeleri; düşsel, abartılı bir
uzunlukta tasarlanmış insan figürleri ve siyah lekelerin kontrast
nitelikli vurgularıyla Art Nouveau’nun başyapıtlarından biri kabul
edilir (Görsel 2.30).
İngiltere ve Paris’te eğitim alan sanatçıların ABD’ye göç etme-
leriyle bu ülkede Art Nouveau yaygınlık kazanmıştır. Akımın ül-
kedeki bilinen grafik tasarımcısı William H. Bradley’dir [Wilyım
Bredli (1868-1962)]. Sanatçı, harf karakteri, afiş, illüstrasyon, ki-
tap tasarımı ve basımı ile ilgili birçok alanda ürün vermiştir (Gör-
sel 2.32).
Art Nouveau’nun Avusturya’daki etkileri Secession (Sıseşın) üs-
lubunda karşılık bulur. Viyana’da gelişen Art Nouveau’nun bu
dalında sanatçı ve tasarımcılar, Fransa ve Almanya’da gelişen
Görsel 2.31:
Afiş, Alfred Roller, Modern Sanat
Müzesi, New York
Görsel 2.32:
Afiş, William H. Bradley 1896
48