Page 54 - GRAFİK TASARIM 11
P. 54

1917 yılında Hollanda’da kurulan De Stijl grubu yeni bir mimar-
                                            lık ve grafik tasarım dili oluşturmak isteyen sanatçılar tarafından
                                            kurulmuştur. De Stijl sanatçıları; teknolojiyi, toplumsal ve insani
                                            değerleri  görsel  biçimle  bütünleştirmeyi  amaçlamışlardır.  Theo
                                            Van Doesburg [Teo Fan Duşbörh (1883-1931) (Görsel 2.40)] ile
                                            Vilmos Huszár (1884-1960), tasarımlarında serifsiz harf karak-
                                            terlerini genellikle dar dikdörtgen alanların bir araya getirilmesiy-
                                            le yaratılmış sayfa düzeninde asimetrik bir şekilde kullanmışlar-
                                            dır. De Stijl’in grafik tasarıma uyguladığı başlıca yaratıcılık, dar
                                            geometrik alanları özellikle gazete sayfalarını düzenlemek üzere
                                            kullanmaları olmuştur.

                                            Almanya’da Weimar Uygulamalı Sanatlar Okulunun yöneticiliği-
                                            ne geçen Mimar Walter Gropius [Walter Gropios (1883-1969)],
                                            yeni  bir  eğitim  sistemi  başlatmak  amacıyla  önce  okulun  adını
                                            Devlet Bauhaus Okulu olarak değiştirmiştir. Bu okulda sanatçı,
                              Görsel 2.40:
               Afiş, 1925, Theo van Doesburg,   mimar, zanaatçı ve endüstri arasındaki bağların yeniden kurul-
                Kröller-Müller Müzesi, Hollanda  ması ve sanatla endüstrinin birleştirilmesi amaçlanmıştır.
                                            De Stijl hareketi özellikle mobilya ve tipografi konularında Bau-
                                            haus eğitimcilerini çok fazla etkilemiştir. 1923 yılında Weimar’da
                                            (Waymer) açılan ve uluslararası beğeni toplayan ilk serginin afi-
                                            şini Joost Schmidt [Yoos Şimit (1893-1948)] tasarlamıştır (Görsel
                                            2.41).  Bu  sergi,  okulun  temel  sanat  eğitiminde  uygulamalı  sa-
                                            natlar ağırlıklı, sanat ve teknoloji birliğinin savunulduğu yeni bir
                                            anlayışa yöneldiğini de göstermiştir.













































                                Görsel 2.41:
                     Bauhaus sergi afişi, 1923,
                 Joost Schmidt, Bauhaus Arşivi,
                                     Berlin
              52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59