Page 54 - GRAFİK TASARIM 11
P. 54
1917 yılında Hollanda’da kurulan De Stijl grubu yeni bir mimar-
lık ve grafik tasarım dili oluşturmak isteyen sanatçılar tarafından
kurulmuştur. De Stijl sanatçıları; teknolojiyi, toplumsal ve insani
değerleri görsel biçimle bütünleştirmeyi amaçlamışlardır. Theo
Van Doesburg [Teo Fan Duşbörh (1883-1931) (Görsel 2.40)] ile
Vilmos Huszár (1884-1960), tasarımlarında serifsiz harf karak-
terlerini genellikle dar dikdörtgen alanların bir araya getirilmesiy-
le yaratılmış sayfa düzeninde asimetrik bir şekilde kullanmışlar-
dır. De Stijl’in grafik tasarıma uyguladığı başlıca yaratıcılık, dar
geometrik alanları özellikle gazete sayfalarını düzenlemek üzere
kullanmaları olmuştur.
Almanya’da Weimar Uygulamalı Sanatlar Okulunun yöneticiliği-
ne geçen Mimar Walter Gropius [Walter Gropios (1883-1969)],
yeni bir eğitim sistemi başlatmak amacıyla önce okulun adını
Devlet Bauhaus Okulu olarak değiştirmiştir. Bu okulda sanatçı,
Görsel 2.40:
Afiş, 1925, Theo van Doesburg, mimar, zanaatçı ve endüstri arasındaki bağların yeniden kurul-
Kröller-Müller Müzesi, Hollanda ması ve sanatla endüstrinin birleştirilmesi amaçlanmıştır.
De Stijl hareketi özellikle mobilya ve tipografi konularında Bau-
haus eğitimcilerini çok fazla etkilemiştir. 1923 yılında Weimar’da
(Waymer) açılan ve uluslararası beğeni toplayan ilk serginin afi-
şini Joost Schmidt [Yoos Şimit (1893-1948)] tasarlamıştır (Görsel
2.41). Bu sergi, okulun temel sanat eğitiminde uygulamalı sa-
natlar ağırlıklı, sanat ve teknoloji birliğinin savunulduğu yeni bir
anlayışa yöneldiğini de göstermiştir.
Görsel 2.41:
Bauhaus sergi afişi, 1923,
Joost Schmidt, Bauhaus Arşivi,
Berlin
52