Page 57 - GRAFİK TASARIM 11
P. 57

Nazi Partisi’nin baskısı sonucu 1931 yılında önce Berlin’e taşı-
               nan Bauhaus Sanat Okulu 1933 yılında kapatılmıştır. Bauhaus,
               mimari tasarım ile görsel iletişim tasarımını büyük oranda etkile-
               miş ve ilkelerini yaşama geçirmiştir. Görsel sanatlar ve tasarım
               eğitimine  ilerici  bir  tavırla  yaklaşarak  hazırlık  sınıflarına  temel
               sanat eğitimi sistemini getirmiştir.  Bauhaus, özgün eğitim ve öğ-
               retim  yöntemleriyle  görsel  sanat  kuramlarına  büyük  katkılarda
               bulunmuştur. Güzel sanatlar ile uygulamalı sanatlar arasındaki
               sınırları kaldıran Bauhaus, sanatı tasarım yoluyla yaşamın içine
               katmıştır.
               Grafik tasarımda 20. yüzyılın başında ortaya çıkan yaratıcı yeni-
               liklerin büyük bir kısmı, modern sanat hareketlerinin bir uzantısı
               olarak gelişirken bu hareketlerden bağımsız çalışan bazı tasa-
               rımcılar  “yeni tipografi” adı altında önemli çalışmalar ortaya koy-
               muştur.

               Yeni  tipografi  tasarımcıları,  öncelikle  estetiği  işlevin  yaratacağı
               ilkesinden yola çıkarak dolaysız bir görsel anlatım biçimi oluş-
               turma yoluna gitmişlerdir. Bu dönemde çeşitli kalınlık ve boyut-
               lardaki serifsiz yazı, modern harf karakteri olarak tanımlanmıştır.
               Yeni tipografiyi büyük kitlelere duyuran sanatçı Jan Tschichold
               [Yan Tişolt (1902-1974) (Görsel 2. 49)], tipografinin süslemeden
               kaçınarak yalnız iletişime yanıt verecek biçimde planlanan akılcı
               bir tasarıma dayanması gerektiğini ileri sürmüştür.














































                                                                               Görsel 2.49:
                                                                               Etkinlik programı,
                                                                               1927,  Jan Tschichold
                                                                               MoMA, New York

                                                                                                         55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62