Page 57 - GRAFİK TASARIM 11
P. 57
Nazi Partisi’nin baskısı sonucu 1931 yılında önce Berlin’e taşı-
nan Bauhaus Sanat Okulu 1933 yılında kapatılmıştır. Bauhaus,
mimari tasarım ile görsel iletişim tasarımını büyük oranda etkile-
miş ve ilkelerini yaşama geçirmiştir. Görsel sanatlar ve tasarım
eğitimine ilerici bir tavırla yaklaşarak hazırlık sınıflarına temel
sanat eğitimi sistemini getirmiştir. Bauhaus, özgün eğitim ve öğ-
retim yöntemleriyle görsel sanat kuramlarına büyük katkılarda
bulunmuştur. Güzel sanatlar ile uygulamalı sanatlar arasındaki
sınırları kaldıran Bauhaus, sanatı tasarım yoluyla yaşamın içine
katmıştır.
Grafik tasarımda 20. yüzyılın başında ortaya çıkan yaratıcı yeni-
liklerin büyük bir kısmı, modern sanat hareketlerinin bir uzantısı
olarak gelişirken bu hareketlerden bağımsız çalışan bazı tasa-
rımcılar “yeni tipografi” adı altında önemli çalışmalar ortaya koy-
muştur.
Yeni tipografi tasarımcıları, öncelikle estetiği işlevin yaratacağı
ilkesinden yola çıkarak dolaysız bir görsel anlatım biçimi oluş-
turma yoluna gitmişlerdir. Bu dönemde çeşitli kalınlık ve boyut-
lardaki serifsiz yazı, modern harf karakteri olarak tanımlanmıştır.
Yeni tipografiyi büyük kitlelere duyuran sanatçı Jan Tschichold
[Yan Tişolt (1902-1974) (Görsel 2. 49)], tipografinin süslemeden
kaçınarak yalnız iletişime yanıt verecek biçimde planlanan akılcı
bir tasarıma dayanması gerektiğini ileri sürmüştür.
Görsel 2.49:
Etkinlik programı,
1927, Jan Tschichold
MoMA, New York
55