Page 53 - GRAFİK TASARIM 11
P. 53

Gerçeküstücülükte soyut bir kavramın somut görsel imgeyle ifade   Görsel 2.38:
               edilmesi, grafik tasarımda da kavramların görsel anlatımla ifade   Afiş, 1924, Alexander Rodchenko,
               edilmesi sürecinin doğmasına neden olmuştur. Somut ögelerin      Puşkin Devlet Güzel Sanatlar
               mantık dışı bir bağlamda kullanılması akılda kalıcılık açısından   Müzesi, Moskova
               çok etkilidir. Bu yöntem görsel iletişim tasarımına uyarlanmıştır.

               Süprematizm  ve  konstrüktivizmin  etkili  olduğu  1910-1920  yıl-
               ları arasında Rusya’da yaratıcı sanat alanında yaşanan parlak
               dönem, 20. yüzyıl grafik tasarım ve tipografisini biçimlendirmiş,
               uluslararası  boyutta  bir  etki  yaratmıştır.  Vladimir  Tatlin  (1885-
               1953)  ve Alexander  Rodchenko  [Aleksandır  Rodçenko  (1891-
               1956)  (Görsel  2.38)]  gibi  dönemin  önemli  sanatçıları;  endüstri
               tasarımı, uygulamalı sanatlar ve görsel iletişim alanında sıra dışı
               yapıtlar  üretmişlerdir.  Daha  iyi  bir  toplum  ve  çevre  sağlayabil-
               mek için sanatla teknolojiyi birleştirme ideali, El Lissitzky’nin [El
               Lisitski (1890-1941)] grafik tasarım üzerinde ilgiyle çalışmasını
               sağlamıştır. Grafik tasarımda 1920’de resimlediği “İki Karenin Altı   Görsel 2.39:
               Bölümlü Süprematist Öyküsü (A Suprematist Tale of Two Squa-      Afiş, Beyazları Kırmızı Kamayla
               res in Six Episodes)” adlı kitap ve daha sonra tasarladığı “Beyaz-  Vurun, 1919, El-Lissitzky,
               ları Kırmızı Kamayla Vurun” adlı afiş  süprematizmin en başarılı   Van Abbemuseum, Eindhoven
               uygulamalarındandır (Görsel 2.39). Konstrüktivizmin en başarılı
               sanatçılarından biri olan Alexander Rodchenko tipografi, montaj
               ve fotoğrafla tasarım alanında öncüdür. Sanatçı, dünya görüşü
               doğrultusunda bireysel ifadeler yerine halk için sorumluluk yük-
               lenmek gerektiğine inanarak 1921 yılında ressamlığı bırakmış ve
               grafik tasarıma yönelmiştir.  Şair Vladimir Mayakovski’nin (1893-
               1930) “Şeyler Üzerine (Pra Eta)” adlı şiir kitabı için 1923 yılında
               ilk kez bir dizi fotomontaj tasarlayan sanatçı, güçlü geometrik ya-
               pılardan oluşan tasarımlarında saf renkli geniş alanlar, özlü ve
               okunaklı yazılar kullanmıştır.
                                                                                                         51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58