Page 58 - GRAFİK TASARIM 11
P. 58
Yeni tipografinin diğer özgün tasarımcıları Hollandalı Piet Zwart
[Pit Zwart (1885-1977)], Hendrik N. Werkman [Hendrik Wekmın
(1882-1945) (Görsel 2.50)], Herbert Matter [Herbert Matır (1907-
1984)], Willem Sandberg’dir [Wilım Zanberg (1897-1984)]. Yeni
tipografi anlayışı, grafik tasarımcıları işlevsel ve etkili bir görsel
iletişim geliştirmeleri için teşvik etmiştir.
Grafik tasarımda modernizmin ilke ve görsel biçimlerini kullanan
tasarımcılar arasında Adolphe Mouron Cassandre [Adolf Muron
Kasandre (1901-1968)] ve Edward McKnight Kauffer [Edwırd
Meknayt Kofer (1890-1954)] önde gelmektedir. Cassandre, ya-
ratıcılığı ve gösterdiği sıra dışı başarısıyla özel bir yere sahiptir.
Sanatçının iki boyutun egemenliğindeki tasarımları net ve sa-
deleştirilmiş renk planlarından oluşan gösterişli bir yalınlıktadır
(Görsel 2. 51).
Görsel 2.50: Modernizmi çalışmalarına uyarlayan sanatçılardan bir diğeri Jean
Kitap kapağı, 1926, Carlu’dur [Jan Karlu (1900-1997)]. Sanatçı tasarımlarında; kısa
Hendrik Werkman telegrafik metinleri, geometrik biçimleri, çeşitli doku ve simgesel
görüntüleri bir araya getirmiştir. Tasarladıklarını ifade edebilmek
için doğal nesneleri hemen hemen piktografik yapıya dönüşecek
kadar sadeleştirerek kullanmıştır.
“Uluslararası Tipografik Stil” veya “İsviçre Tasarımı” adıyla bili-
nen tasarım, İsviçre’de 1950 yılından sonra ortaya çıkmıştır. Bu
Görsel 2.51:
Afiş, Kuzey Exspresi, 1927,
Adolphe Mouron Cassandre,
MoMA, New York
56