Page 60 - GRAFİK TASARIM 11
P. 60

Amerikan  grafik  tasarımında  modernizmin  ilk  örnekleri  Paul
                                            Rand’in [Pol Rend (1914-1996)] çalışmalarında görülür (Görsel
                                            2.54). Kübist yapıtları inceleyen sanatçı, bu yeni görsel biçimleri,
                                            simgesel  ve  ifade  bakımından  iletişim  için  görsel  bir  araç  ola-
                                            rak çalışmalarında kullanmış, kolaj ve fotomontaj tekniklerinden
                                            yararlanarak yapıtlarını oluşturmuştur. New York Okulunun nite-
                                            liklerini Los Angeles’a (Los Encılıs) taşıyan ve özgür tasarımlar
                                            gerçekleştiren sanatçı Saul Bass’tir [Sol Bes (1920-1996) (Gör-
                                            sel 2.55)]. Yalın bir anlatımla gerçekleştirdiği tasarımlarında daha
                                            çok merkezde yer alan tek ve etkili bir görüntüye yer vermiş, gö-
                                            rüntülerde piktografik bir üslubu tercih etmiştir. Herb Lubalin ise
                                            tipografiyi kuralına göre kullanmaktan çok alfabetik karakterleri,
                                            görsel biçim ögesi ve mesaj iletme ögesi olarak iki şekilde kullan-
                                            mış, çalışmalarında görsel biçim ve kavram bütünleşerek birbiriy-
                                            le kaynaşmıştır. Sanatçı, dergi tasarımına getirdiği yenilikçi bakış
                              Görsel 2.54:  açısıyla 20. yüzyılın grafik tasarımına büyük katkı sunmuştur.
                       Afiş, 1958, Paul Rand
                                            Polonya, 2. Dünya Savaşı’ndan sonra grafik tasarımda büyük bir
                                            ilerleme göstermiştir. Sanatçılar, toplumsal gelişme gereksinim-
                                            leri ve düşünce özgürlüğünün kısıtlanması sonucunda kendilerini
                                            ifade edebilmek için ikonografik bir dil yaratmışlardır. Polonyalı
                                            afiş  sanatçıları  ortaya  koydukları  tasarımlarla  afişin  olağanüs-



                 Ders Dışı Etkinlik

             Modernizmle postmodernizm
             arasındaki  farklılıkları  vurgu-
             layan  görselleri  araştırınız.
             Bulduğunuz  görselleri  sınıf
             panosunda paylaşınız.






































                               Görsel 2.55:
                        Afiş, 1961, Saul Bass
              58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65