Page 60 - GRAFİK TASARIM 11
P. 60
Amerikan grafik tasarımında modernizmin ilk örnekleri Paul
Rand’in [Pol Rend (1914-1996)] çalışmalarında görülür (Görsel
2.54). Kübist yapıtları inceleyen sanatçı, bu yeni görsel biçimleri,
simgesel ve ifade bakımından iletişim için görsel bir araç ola-
rak çalışmalarında kullanmış, kolaj ve fotomontaj tekniklerinden
yararlanarak yapıtlarını oluşturmuştur. New York Okulunun nite-
liklerini Los Angeles’a (Los Encılıs) taşıyan ve özgür tasarımlar
gerçekleştiren sanatçı Saul Bass’tir [Sol Bes (1920-1996) (Gör-
sel 2.55)]. Yalın bir anlatımla gerçekleştirdiği tasarımlarında daha
çok merkezde yer alan tek ve etkili bir görüntüye yer vermiş, gö-
rüntülerde piktografik bir üslubu tercih etmiştir. Herb Lubalin ise
tipografiyi kuralına göre kullanmaktan çok alfabetik karakterleri,
görsel biçim ögesi ve mesaj iletme ögesi olarak iki şekilde kullan-
mış, çalışmalarında görsel biçim ve kavram bütünleşerek birbiriy-
le kaynaşmıştır. Sanatçı, dergi tasarımına getirdiği yenilikçi bakış
Görsel 2.54: açısıyla 20. yüzyılın grafik tasarımına büyük katkı sunmuştur.
Afiş, 1958, Paul Rand
Polonya, 2. Dünya Savaşı’ndan sonra grafik tasarımda büyük bir
ilerleme göstermiştir. Sanatçılar, toplumsal gelişme gereksinim-
leri ve düşünce özgürlüğünün kısıtlanması sonucunda kendilerini
ifade edebilmek için ikonografik bir dil yaratmışlardır. Polonyalı
afiş sanatçıları ortaya koydukları tasarımlarla afişin olağanüs-
Ders Dışı Etkinlik
Modernizmle postmodernizm
arasındaki farklılıkları vurgu-
layan görselleri araştırınız.
Bulduğunuz görselleri sınıf
panosunda paylaşınız.
Görsel 2.55:
Afiş, 1961, Saul Bass
58