Page 60 - GRAFİK TASARIM 11
P. 60

2. Grafik Tasarım Temel Uygulama Yöntemleri



                   HAZIRLIK ÇALIŞMALARI



                   1- Sizce “nokta” nedir?
                   2- Eğik, düz, kıvrımlı, helezon, zikzak, dikey çizgilerin izleyici üzerinde nasıl etkisi olabilir?
                   3- Günün farklı saatlerinde ışık, renkleri nasıl etkiler?
                   4- Günlük yaşamınızda karşılaştığınız bir tasarımı hangi ölçütlere göre değerlendirirsiniz?


                                          2.1. Nokta, Çizgi, Leke ve Kompozisyon


                                         Nokta;  kavramsal  olarak  durağan,  yönsüz  ve  merkezîdir.  Kalemi
                                         hiçbir yöne hareket ettirmeden kâğıt üzerinde sabit bir dokunuş-
                                         la oluşturulur, sanatsal üretimin başlangıcıdır ve tek başına kulla-
                                         nıldığında durgunluk; çoğaldıkça da dinamiklik hissi verir. Sıklaşan
                                         noktalar birleşme ve toplanma, uzaklaşan noktalar ise dağılma ve
                                         patlama etkisi sağlar (Görsel 2.1).

                                         Çizgi,  noktaların  yan  yana  gelip  etkileşime  girmesiyle  oluşur.  Bi-
                                         çim­form açısından çizgi, nesnelere şekil verme ve biçimin genel
                                         hatlarını belirleme gibi nitelikler kazandırır. Çizgilerin sınırlayıcı et­
                                         kisi kaldırılıp konturlerin yumuşatılmasıyla kütleler, bağımsız şekil-
                                         de yayılır ve birbirine bağlı lekeleri oluşturur (Görsel 2.2).
          Görsel 2.1. Nokta çalışması,
          Sahra Güzel

























                   Görsel 2.2. Çizgi çalışması,
               Zeki Müren  Güzel Sanatlar Lisesi
                           öğrenci projesi


                   ARAŞTIRMA



                   “Puantilizm” sanatçılarını ve eserlerini araştırınız. Araştırma sonucu derlediğiniz bilgileri sınıfa getiri-
                   niz, arkadaşlarınızla bu eserlerin nasıl yapıldığı hakkında fikir alışverişinde bulununuz.


         58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65