Page 63 - GRAFİK TASARIM 11
P. 63
2. Ton/Değer
Objelerin yüzeyinde görünen açıklıkkoyuluk derecesi ‘‘ton’’
olarak ifade edilmektedir. Ton; tasarımda vurgunun, odak nok-
tası oluşturmanın ve mekânsal derinlik kazandırmanın temel
unsurudur. Tasarım yüzeyleri üzerinde en fazla, grinin çeşitleri
ve siyah gözlenir. Açıkortakoyu ton değerleri ile nesneye bi-
çim, hacim ve form kazandırılır (Görsel 2.7).
3. Renk
Işığın doğadaki cisimlere çarpması sonucu oluşan yansıma ile
gözün algıladığı görüntü ‘‘renk’’ olarak ifade edilmektedir. Var-
lıkların rengi ancak doğal ya da yapay bir ışık kaynağı olduğun-
da görülebilir.
Fiziksel olarak ele alındığında beyaz ışık, kristal prizmadan ge-
çirildiğinde kırılmaya uğrar ve ışık tayfını oluşturur. Bu renk
tayfı kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi ve mor renkten oluşur.
Renk tayfı kendi içinde ikiye ayrılarak “ana ve ara renkleri”
oluşturur (Görsel 2.8). Bu renklerin farklı miktardaki kombi-
nasyonları ile “renk armonileri” oluşur.
Görsel 2.7. Ton çalışması,
Batu Özpazarbaşı
Görsel 2.8. Renk çemberi
61

