Page 63 - GRAFİK TASARIM 11
P. 63

2. Ton/Değer

            Objelerin  yüzeyinde  görünen  açıklık­koyuluk  derecesi  ‘‘ton’’
            olarak ifade edilmektedir. Ton; tasarımda vurgunun, odak nok-
            tası oluşturmanın ve mekânsal derinlik kazandırmanın temel
            unsurudur. Tasarım yüzeyleri üzerinde en fazla, grinin çeşitleri
            ve siyah gözlenir. Açık­orta­koyu ton değerleri ile nesneye bi-
            çim, hacim ve form kazandırılır (Görsel 2.7).

            3. Renk

            Işığın doğadaki cisimlere çarpması sonucu oluşan yansıma ile
            gözün algıladığı görüntü ‘‘renk’’ olarak ifade edilmektedir. Var-
            lıkların rengi ancak doğal ya da yapay bir ışık kaynağı olduğun-
            da görülebilir.
            Fiziksel olarak ele alındığında beyaz ışık, kristal prizmadan ge-
            çirildiğinde kırılmaya uğrar ve ışık tayfını oluşturur. Bu renk
            tayfı kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi ve mor renkten oluşur.
            Renk  tayfı  kendi  içinde  ikiye  ayrılarak  “ana  ve  ara  renkleri”
            oluşturur (Görsel 2.8). Bu renklerin farklı miktardaki kombi-
            nasyonları ile “renk armonileri” oluşur.














                                                                           Görsel 2.7. Ton çalışması,
                                                                           Batu Özpazarbaşı




























                                 Görsel 2.8. Renk çemberi

                                                                                                     61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68