Page 66 - GRAFİK TASARIM 11
P. 66

Görsel  Doku:  Sanat  malzemeleriyle  oluşturulan;  iki  boyutlu
                                         yüzey  üzerinde  nokta,  çizgi,  valör,  renk  gibi  tasarım  ögeleri
                                         ile yapılan dokulara denir (Görsel 2.16). Tasarımcılar dokula-
                                         rı, yüzey üzerinde ya da özel üretilmiş kâğıtların dokularından
                                         yararlanarak oluşturabilirler.

                                         Optik Doku; Görsel dokuya dâhil olan optik doku, göz aldan-
                                         ması sonucunda yüzey üzerinde oluşan hareket etkisidir. Do-
                                         kusal birim biçimlerinin belirli bir sistemle  büyüyüp küçülme-
                                         si, belli bir merkezde toplanması, giderek değişime uğraması
                                         ile yüzeye hareket kazandırılmasıdır (Görsel 2.17).
         Görsel 2.16. Görsel doku,       5. Yön
         kara kalem çalışması
                                         Yön, tasarımdaki çizgi ve noktaların hareketini farklı noktala-
                                         ra çevirmeye yarayan unsurdur. Yön; tasarımda izleyicinin gö-
                                         zünü/zihnini bir noktadan diğerine taşımada, dikkati belli bir
                                         noktaya çekip odaklayabilmede, hareket, akış ve süreç hissiya-
                                         tı yaratmada önemlidir. Tasarımcı vermek istediği etki doğrul-
                                         tusunda zihni bir rota üzerinde gezdirerek izleyicinin sonuca
                                         ulaşmasına  yardımcı  olur.  Yön  aynı  zamanda  kompozisyona
                                         hareket kazandırır. Genellikle yatay yönler edilgen (pasif), dü-
                                         şey yönler etken (aktif), eğik yönler hareketli, canlı, dinamik
                                         etkiler oluşturur (Görsel 2.18).
                                         6. Biçim
         Görsel 2.17. Bridget Riley (Biricıd Rali),
         “Alev 3”, 1963                  Herhangi bir varlığın dış çizgileri biçimi ortaya koyar. Çizgi, renk
                                         gibi tasarım ögelerinin birbiriyle ilişkisi sonucu “biçim” oluşur.
                                         Biçimi sınırlayan çizgiler; biçimin yuvarlak, sivri, keskin ya da
                                         yumuşak oluşu gibi niteliklere sahip olmasına katkıda bulunur.
                                         Tasarımcılar, mümkün olduğu kadar çok sayıda alıcı üzerinde
                                         aynı etkiyi uyandıracak biçimler tasarlamalıdır (Görsel 2.19).




























                                         Görsel 2.18. Max Huber (Meks Hübır),   Görsel 2.19. Selin Saygın,
                                         ‘‘500 Mil Monza’’, 1957        ‘‘26. İstanbul Caz Festivali’’, 2019

         64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71