Page 66 - GRAFİK TASARIM 11
P. 66
Görsel Doku: Sanat malzemeleriyle oluşturulan; iki boyutlu
yüzey üzerinde nokta, çizgi, valör, renk gibi tasarım ögeleri
ile yapılan dokulara denir (Görsel 2.16). Tasarımcılar dokula-
rı, yüzey üzerinde ya da özel üretilmiş kâğıtların dokularından
yararlanarak oluşturabilirler.
Optik Doku; Görsel dokuya dâhil olan optik doku, göz aldan-
ması sonucunda yüzey üzerinde oluşan hareket etkisidir. Do-
kusal birim biçimlerinin belirli bir sistemle büyüyüp küçülme-
si, belli bir merkezde toplanması, giderek değişime uğraması
ile yüzeye hareket kazandırılmasıdır (Görsel 2.17).
Görsel 2.16. Görsel doku, 5. Yön
kara kalem çalışması
Yön, tasarımdaki çizgi ve noktaların hareketini farklı noktala-
ra çevirmeye yarayan unsurdur. Yön; tasarımda izleyicinin gö-
zünü/zihnini bir noktadan diğerine taşımada, dikkati belli bir
noktaya çekip odaklayabilmede, hareket, akış ve süreç hissiya-
tı yaratmada önemlidir. Tasarımcı vermek istediği etki doğrul-
tusunda zihni bir rota üzerinde gezdirerek izleyicinin sonuca
ulaşmasına yardımcı olur. Yön aynı zamanda kompozisyona
hareket kazandırır. Genellikle yatay yönler edilgen (pasif), dü-
şey yönler etken (aktif), eğik yönler hareketli, canlı, dinamik
etkiler oluşturur (Görsel 2.18).
6. Biçim
Görsel 2.17. Bridget Riley (Biricıd Rali),
“Alev 3”, 1963 Herhangi bir varlığın dış çizgileri biçimi ortaya koyar. Çizgi, renk
gibi tasarım ögelerinin birbiriyle ilişkisi sonucu “biçim” oluşur.
Biçimi sınırlayan çizgiler; biçimin yuvarlak, sivri, keskin ya da
yumuşak oluşu gibi niteliklere sahip olmasına katkıda bulunur.
Tasarımcılar, mümkün olduğu kadar çok sayıda alıcı üzerinde
aynı etkiyi uyandıracak biçimler tasarlamalıdır (Görsel 2.19).
Görsel 2.18. Max Huber (Meks Hübır), Görsel 2.19. Selin Saygın,
‘‘500 Mil Monza’’, 1957 ‘‘26. İstanbul Caz Festivali’’, 2019
64

