Page 67 - GRAFİK TASARIM 11
P. 67

7. Ölçü

            İki büyüklük arasındaki birimsel değer ilişkisine ‘‘ölçü’’  denir.
            Bir ögenin boyutu, tasarım yüzeyindeki bir ögenin diğer ögey-
            le karşılaştırılması sonucu değerlendirilir. Tasarımcılar  farklı
            ölçülerde görsel unsurları bir araya getirerek kompozisyonları-
            nı oluştururlar çünkü ölçü, tasarımda vurgu ve hiyerarşi oluş-
            turmaya yarar. Her ögenin aynı boyutta kullanılması sıkıcılık
            oluşturur. Doğru kullanılan bir ölçü, kompozisyonun hareketi-
            ne ve akılda kalıcılığına katkı sağlar (Görsel 2.20).

            8. Temsil

            Günlük  yaşamdan  veya  doğadan  herhangi  bir  şekil,  tasarı-
            ma  dâhil  edildiğinde  “temsil”  oluşur.    Örneğin:  Güvercinin
            özgürlü ğü, barışı temsil etmesi ve bunların tasarımda bilinçli   Görsel 2.20. Afiş, Efil Türk
            olarak kullanılması gibi temsil de gerçekçi şekilde veya soyut-
            lamayla kulla nılabilir (Görsel 2.21).

            9. Anlam

            Tasarımda kullanılan imge ve ögelerin kültürel bağlamda neyi
            ifade ettiği anlamın konusudur.  Tasarımın bir mesajı iletme-
            siyle “anlam” ortaya çıkmış olur (Görsel 2.22).

            10. İşlev

            Alıcının ilgisini çekmek, ona bilgi vermek ve bunları alıcıya an-
            laşılır bir şekilde aktarmak “işlevin” konusudur. Tasarımcılar
            kompozisyonlarını bir amaç için kurguladıklarında ortaya işlev
            çıkar (Görsel 2.23).




























            Görsel 2.21. Melek Burçin Gedik,  Görsel 2.22. Rachel Whiteread (Riçıl   Görsel 2.23. Yoğurt ambalajı
            ‘‘The Pianist filmi için uygulama tasarımı’’,  Vaytırid), “London 2012”, 2012
            2017

                                                                                                    65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72