Page 67 - GRAFİK TASARIM 11
P. 67

Türk grafik tasarımcılar 1950 yılından sonra Fransız afiş sana-
               tındaki  yeni  estetik  anlayışı  benimseyen  görsel  anlatımı  kendi
               yetenekleriyle yoğurarak tasarımlar oluşturmuştur. Bu dönemin
               önemli  tasarımcılarının  başında  Mesut  Manioğlu  (1927-2001)
               gelmektedir. Sanatçı, tasarımlarında yalın ve dolaysız bir anla-
               tımı tercih etmiş, Batı anlayışı doğrultusunda amblem, logotype
               (Görsel 2.68) ve afiş tasarımları yanında ilaç endüstrisinin tanı-
               tım hizmetlerinde de grafik çalışmalar yapmıştır. Selçuk Önal ise
               daha çok sinema afişleri, çeşitli tüketim ürünleri ve ilaç endüstrisi
               konularında  tasarımlar  gerçekleştirmiştir.  Türk  grafik  sanatının
               gelişimini etkileyecek Tatbikî Güzel Sanatlar Yüksek Okulu, uy-
               gulama ağırlıklı eğitim anlayışıyla 1959 yılında öğretime başla-
               mıştır.                                                          Görsel 2.68:
                                                                                Türk Hava Yolları logosu, 1960,
               1960 yılından sonra ulusal endüstrinin gelişmesi, baskı tekniğin-  Mesut Manioğlu
               deki yenilikler ve özel sektörün desteği, grafik tasarımcı talebi-
               nin artmasına neden olmuştur.  Polonya afiş sanatının anlatım
               yaklaşımını örnek alan Yurdaer Altıntaş [1935-…, (Görsel 2.67)]
               ve Mengü Ertel [1931-2000, (Görsel 2.69)], Türk grafik sanatına
               yeni ve farklı bir bakış açısı getirmişlerdir. Aynı dönemde özel
               tiyatrolar ve Devlet Operasının gelişmesi yeni bir grafik tasarım
               ortamı oluşturmuştur. Her iki sanatçı da özellikle tiyatro afişlerin-
               deki çalışmalarıyla Türkiye’deki grafik tasarımın çağdaşlaşması
               için öncülük etmişlerdir. Yurdaer Altıntaş’ın kalın çizgilerle çevre-
               lenmiş canlı renklerin egemenliğinde dinamik illüstrasyon çalış-















































                                                                               Görsel 2.69:
                                                                               İstanbul Festivali afişi,
                                                                               1973, Mengü Ertel
                                                                                                         65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72