Page 67 - GRAFİK TASARIM 11
P. 67
Türk grafik tasarımcılar 1950 yılından sonra Fransız afiş sana-
tındaki yeni estetik anlayışı benimseyen görsel anlatımı kendi
yetenekleriyle yoğurarak tasarımlar oluşturmuştur. Bu dönemin
önemli tasarımcılarının başında Mesut Manioğlu (1927-2001)
gelmektedir. Sanatçı, tasarımlarında yalın ve dolaysız bir anla-
tımı tercih etmiş, Batı anlayışı doğrultusunda amblem, logotype
(Görsel 2.68) ve afiş tasarımları yanında ilaç endüstrisinin tanı-
tım hizmetlerinde de grafik çalışmalar yapmıştır. Selçuk Önal ise
daha çok sinema afişleri, çeşitli tüketim ürünleri ve ilaç endüstrisi
konularında tasarımlar gerçekleştirmiştir. Türk grafik sanatının
gelişimini etkileyecek Tatbikî Güzel Sanatlar Yüksek Okulu, uy-
gulama ağırlıklı eğitim anlayışıyla 1959 yılında öğretime başla-
mıştır. Görsel 2.68:
Türk Hava Yolları logosu, 1960,
1960 yılından sonra ulusal endüstrinin gelişmesi, baskı tekniğin- Mesut Manioğlu
deki yenilikler ve özel sektörün desteği, grafik tasarımcı talebi-
nin artmasına neden olmuştur. Polonya afiş sanatının anlatım
yaklaşımını örnek alan Yurdaer Altıntaş [1935-…, (Görsel 2.67)]
ve Mengü Ertel [1931-2000, (Görsel 2.69)], Türk grafik sanatına
yeni ve farklı bir bakış açısı getirmişlerdir. Aynı dönemde özel
tiyatrolar ve Devlet Operasının gelişmesi yeni bir grafik tasarım
ortamı oluşturmuştur. Her iki sanatçı da özellikle tiyatro afişlerin-
deki çalışmalarıyla Türkiye’deki grafik tasarımın çağdaşlaşması
için öncülük etmişlerdir. Yurdaer Altıntaş’ın kalın çizgilerle çevre-
lenmiş canlı renklerin egemenliğinde dinamik illüstrasyon çalış-
Görsel 2.69:
İstanbul Festivali afişi,
1973, Mengü Ertel
65