Page 67 - GRAFİK TASARIM 11
P. 67
7. Ölçü
İki büyüklük arasındaki birimsel değer ilişkisine ‘‘ölçü’’ denir.
Bir ögenin boyutu, tasarım yüzeyindeki bir ögenin diğer ögey-
le karşılaştırılması sonucu değerlendirilir. Tasarımcılar farklı
ölçülerde görsel unsurları bir araya getirerek kompozisyonları-
nı oluştururlar çünkü ölçü, tasarımda vurgu ve hiyerarşi oluş-
turmaya yarar. Her ögenin aynı boyutta kullanılması sıkıcılık
oluşturur. Doğru kullanılan bir ölçü, kompozisyonun hareketi-
ne ve akılda kalıcılığına katkı sağlar (Görsel 2.20).
8. Temsil
Günlük yaşamdan veya doğadan herhangi bir şekil, tasarı-
ma dâhil edildiğinde “temsil” oluşur. Örneğin: Güvercinin
özgürlü ğü, barışı temsil etmesi ve bunların tasarımda bilinçli Görsel 2.20. Afiş, Efil Türk
olarak kullanılması gibi temsil de gerçekçi şekilde veya soyut-
lamayla kulla nılabilir (Görsel 2.21).
9. Anlam
Tasarımda kullanılan imge ve ögelerin kültürel bağlamda neyi
ifade ettiği anlamın konusudur. Tasarımın bir mesajı iletme-
siyle “anlam” ortaya çıkmış olur (Görsel 2.22).
10. İşlev
Alıcının ilgisini çekmek, ona bilgi vermek ve bunları alıcıya an-
laşılır bir şekilde aktarmak “işlevin” konusudur. Tasarımcılar
kompozisyonlarını bir amaç için kurguladıklarında ortaya işlev
çıkar (Görsel 2.23).
Görsel 2.21. Melek Burçin Gedik, Görsel 2.22. Rachel Whiteread (Riçıl Görsel 2.23. Yoğurt ambalajı
‘‘The Pianist filmi için uygulama tasarımı’’, Vaytırid), “London 2012”, 2012
2017
65

