Page 70 - GRAFİK TASARIM 11
P. 70
5. Vurgulama
Vurgu, tasarımda öne çıkarılması istenen ögenin dikkat çekici
hâle getirilmesidir. Tasarımcılar, kompozisyonlarını oluşturur-
ken vurgulamak istedikleri ana konu üzerinde durmalıdır. Ta-
sarımda birkaç vurgununun olması karmaşaya sebep olabilir.
Ön plana çıkarılmak istenen unsur; ölçü, renk, doku, biçim,
ton gibi ögelerle sağlanabilir. Bir tasarımın kompozisyonunda
ilk dikkati çeken, vurgulanan elemandır. Bu sebeple tasarımcı
hiyerarşik düzende hangi görsel unsur daha önemli ise o un-
sura vurgu yapmalı, hedef kitlenin tasarımı çözümlemesini ko-
laylaştırmalıdır (Görsel 2.30).
6. Görsel Bütünlük
Görsel bütünlük, tasarımda kullanılan görsel unsurların birbi-
riyle uyum sağlayacak biçimde düzenlenmesi ve dağınıklığının
Görsel 2.30. Zeynep Adatepe,
‘‘Millî Mücadele 100. Yılında’’, 2019 engellenmesidir (Görsel 2.31). Tasarım yüzeyinde biçim, ölçü,
ton, üslup gibi ögeler benzerlikleriyle bütünü oluştururken
gerekli yerlerde beyaz boşluğun kullanılması da bütünlüğün
oluşmasına katkı sağlar. Benzer nesneler insan gözünde do-
ğal olarak gruplandırılır. Farklı olanı öne çıkarmak için de diğer
tasarım unsurlarının bütünlük içinde bulunması gerekir. Tasa-
rımcılar; tasarım yüzeyi üzerinde bütünlük ilkesine bağlı kala-
rak kompozisyon oluşturduklarında izleyicisine tamamlanmış,
tutarlı, ayakları yere basan, sağlam bir eser sunmuş olur. Bu
sebeple bütünlük en önemli tasarım ögelerinden biridir (Gör-
sel 2.32).
7. Ritim
Ritim, bir kompozisyonda görsel unsurların belirli bir sıra ve
Görsel 2.31. Sayfa mizanpajı, Görsel 2.32. Afiş, ‘‘14. Uluslararası
Namık Kemal Sarıkavak Eskişehir Film Festivali’’, 2012
68

