Page 69 - GRAFİK TASARIM 11
P. 69
3. Görsel Hiyerarşi
Ögelerin biçim ve anlam yönünden belirli bir sıra ve düzen-
le yerleştirilmesi görsel hiyerarşiyi oluşturur. Görsel hiyerarşi;
tasarım içinde vurgulanmak istenen mesaja göre yer alacak
unsurların, en göze çarpan unsurdan geri planda yer alacak
unsura göre ölçülenmesi sistemidir. Renk, boşluk, açıklıkko-
yuluk, uzaklıkyakınlık, konum gibi ögeler görsel hiyerarşiyi et-
kileyen unsurlardır. Tasarımcılar görsel hiyerarşiyi kullanarak
tipografiyi, fotoğrafı ya da rengi ön plana çıkarıp izleyicinin
dikkatini tasarım üzerine yönlendirebilirler (Görsel 2.27).
4. Görsel Devamlılık
Devamlılık ilkesi, “nesnelerin parçalarının bir grup oluşturuyor
muş gibi” algılanma eğiliminde olduğunu söyler. Bu sebeple
bir nesnenin parçalarının, yan yana konumlandırıldıkları du- Görsel 2.27. Merve Boydak Ceylan,
rumda algısal bütünlük yarattıklarını belirtir. Görsel algımız, ‘‘55. Troia Afiş Festivali’’, 2018
devam eder nitelikteki formları algılamaya yatkındır. Aynı ta-
rafa doğru hareket eden objeler ve çizgilerin birbirinin deva-
mı niteliğinde olan bağlantısını insan beyni bir bütün şeklinde
algılar (Görsel 2.28).
Kompozisyon, görsel devamlılığı sağlamak ama cıyla gözün
normal hareketlerine uyacak yöne yerleştirilmeli dir. Tasarım-
cılar, gözün soldan sağa ve yukarıdan aşağı doğru bir yön izle-
diğini, yataya göre dikey hareketlerinde daha hareketli ve hızlı
oldu ğunu bilerek kompozisyonlarını oluşturmalıdır. Algılama
yönü okuyucunun dikkatini dağıtmamalıdır (Görsel 2.29).
Görsel 2.28. Fulvio G.M. Vignapiano (Fulviyo Ci. Em. Vignopiano), Görsel 2.29. Afiş, Erdem Çağla
“Farkındalık Dünyayı Kurtarabilir” 2008
67

