Page 64 - GRAFİK TASARIM 11
P. 64
Renklerin kendi içinde tamamlayıcı renkleri vardır. Kırmızı
ile yeşil, mavi ile turuncu, sarı ile mor birlikte kullanıldığında
bütünleyici özelliğe sahip olurlar (Görsel 2.9). Tasarımcılar sı-
caksoğuk, armonik ya da tamamlayıcı renkleri tasarımlarında
tercih ederler.
Rengin üç boyutu bulunmaktadır:
a. Uzunluk (rengin türü): Renkleri tanımlarken kullanılan te-
rimlerdir. Kırmızı, mor, sarı vb.
b. Genişlik (rengin tonu): Bir rengin açıklık ve koyuluk derece-
sidir. Başka bir renge beyaz eklendiğinde açıklık, siyah eklendi-
ğinde koyuluk oluşur (Görsel 2.10).
Görsel 2.9. Renkli kompozisyon, c. Derinlik (rengin yoğunluğu): Renk içindeki yoğunlukla orantı-
Duru Ergül lıdır ve rengin yansıyan parlaklık değerini ifade eder (Görsel 2.11).
Renk; mesajın etkili yoldan verilmesini sağlamak, tasarımda
dikkati çekmek, farklı tasarım ögelerini bir araya getirmek ve
görsel kompozisyonu belirginleştirmek amaçlarıyla kullanılır
(Görsel 2.12). Renkler algılanırken bireyin cinsiyeti, yaşı, ait
olduğu toplumsal çevre, karakter özellikleri gibi faktörler rol
oynamaktadır. Bu sebeple tasarımcılar tasarımlarını oluştu-
rurken rengin kültürel çağrışımı, hedef kitlenin renk seçimi,
firma ya da ürünün karakteri ve kişiliği, tasarımdaki yaklaşım
biçimi gibi özelliklere önem vermelidir.
Görsel 2.10. Josef Albers (Cosef Albırs),
‘‘Kareye Saygı’’, 1966
Görsel 2.11. Mark Rothko (Mark Ratko), Görsel 2.12. Piet Mondrian (Pit Mandriın), ‘‘Kırmızı, Mavi ve Sarı ile Kompozisyon 2’’, 1930
‘‘No.5/No.22’’, 1950
62

