Page 64 - GRAFİK TASARIM 11
P. 64

Renklerin  kendi  içinde  tamamlayıcı  renkleri  vardır.  Kırmızı
                                         ile yeşil, mavi ile turuncu, sarı ile mor birlikte kullanıldığında
                                         bütünleyici özelliğe sahip olurlar (Görsel 2.9). Tasarımcılar sı-
                                         cak­soğuk, armonik  ya da tamamlayıcı renkleri tasarımlarında
                                         tercih ederler.

                                         Rengin üç boyutu bulunmaktadır:

                                         a. Uzunluk (rengin türü): Renkleri tanımlarken kullanılan te-
                                         rimlerdir. Kırmızı, mor, sarı vb.

                                         b. Genişlik (rengin tonu): Bir rengin açıklık ve koyuluk derece-
                                         sidir. Başka bir renge beyaz eklendiğinde açıklık, siyah eklendi-
                                         ğinde koyuluk oluşur (Görsel 2.10).

          Görsel 2.9. Renkli kompozisyon,  c. Derinlik (rengin yoğunluğu): Renk içindeki yoğunlukla orantı-
          Duru Ergül                     lıdır ve rengin yansıyan parlaklık değerini ifade eder (Görsel 2.11).
                                         Renk; mesajın etkili yoldan verilmesini sağlamak, tasarımda
                                         dikkati çekmek, farklı tasarım ögelerini bir araya getirmek ve
                                         görsel  kompozisyonu  belirginleştirmek  amaçlarıyla  kullanılır
                                         (Görsel  2.12).  Renkler  algılanırken  bireyin  cinsiyeti,  yaşı,  ait
                                         olduğu toplumsal çevre, karakter özellikleri gibi faktörler rol
                                         oynamaktadır.  Bu  sebeple  tasarımcılar  tasarımlarını  oluştu-
                                         rurken rengin kültürel çağrışımı, hedef kitlenin renk seçimi,
                                         firma ya da ürünün karakteri ve kişiliği, tasarımdaki yaklaşım
                                         biçimi gibi özelliklere önem vermelidir.







          Görsel 2.10. Josef Albers (Cosef Albırs),
           ‘‘Kareye Saygı’’, 1966

























         Görsel 2.11. Mark Rothko (Mark Ratko),  Görsel 2.12. Piet Mondrian (Pit Mandriın),  ‘‘Kırmızı, Mavi ve Sarı ile Kompozisyon 2’’, 1930
          ‘‘No.5/No.22’’, 1950

         62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69