Page 71 - GRAFİK TASARIM 11
P. 71
belli aralıklarla birbirini izlemesidir. Tasarımcılar ritme dayalı
kompozisyon oluştururken sıkıcılık hissiyatı vermeden ritim il-
kesini bilinçli kullanmalıdır (Görsel 2.33).
8. Hareket
Hareket, simetriyi bozarak durağanlık etkisini ortadan kaldırır.
Tasarımcının kompozisyonda gözün nereye bakması gerektiği-
ni yönetmesidir. Tasarımda hareket iki farklı şekilde tanımlan-
maktadır:
a) Somut hareket (doğal hareket): Gerçek hayatta var olan
nesnelerin bilinen hareketleridir (Görsel 2.34).
b) Soyut hareket (biçimsel hareket): Soyut görsel lekelerin,
ışığın, gölgenin ya da diğer ögelerin birbiriyle etkileşimi sonu-
cunda oluşan hareket izlenimidir (Görsel 2.35). Görsel 2.33. Elham Hemmat (Ellım
Hemmet), ‘‘İlaç İçin Tüm Irklara ve
Renklere Evrensel Erişim’’ 2015
Görsel 2.34. Gülsün Karamustafa ve Görsel 2.35. Fahed Abu Rabee Fahid
Bülent Erkmen, “İstanbul Caz Festivali’’ Ibrahim, ‘‘Faturanın Seni Korkutmasına
2014 İzin Verme’’, 2014
DERS İÇİ ETKİNLİK
Etkinlik Adı : Grafik tasarımda hareket ilkesi
Etkinlik Amacı : Hareket ilkesini göz önünde bulundurarak afiş çalışması yapmak
Etkinlik Süresi : İki ders saati
Gerekli Materyaller : 35x50 cm boyutunda resim ya da bristol kâğıdı, kullanmak istediğiniz
teknikte boya ve kalemler
Grafik tasarım ilke ve ögelerini göz önünde bulundurarak 35x50 cm boyutundaki resim ya da bris-
tol kâğıdına istediğiniz bir tekniği kullanarak “adalet” konulu dikka t çekici bir afiş tasarımı yapınız.
Çalışmanızı yaparken hareket ögesini göz önünde bulundurunuz. Hazırladığınız afişleri sınıf veya
okul panosunda sergileyiniz.
69

