Page 52 - GRAFİK TASARIM 11
P. 52
Görsel 2.36: sanatçı böylece “serbest tipografi” ve “özgürlüğüne kavuşan söz-
Kolaj, Kurt Schwitters, 1922, cükler” adları altında basılı sayfada yeni ve resimsel nitelikli ti-
18.2x14.5 cm, Sprengel Müzesi, pografik bir düzen oluşturmuştur.
Hannover
Dadacılar, rastlantıyla bilinçli davranışı birleştirerek yeni bir gör-
Görsel 2.37: sel anlatım dili yaratmışlardır. Yeni yaklaşımla tipografik tasarım,
Afiş, René Magritte, 1938, Kraliyet geleneksel kısıtlamalarından kurtulmuş, harf ve diğer ögeler gör-
Güzel Sanatlar Müzesi, Brüksel sel biçim olarak kullanılmaya başlanmıştır. Tristan Tzara [Tristın
Tızara (1896-1963)] ve Raoul Hausmann [Raul Hauzman (1886-
1971)] gibi sanatçılar harf, tipografik ve diğer görsel işaretlerle
kolajlar yapıp gerilim ve kontraslı alanları yaratan düzenlemeler
oluşturmuşlardır. Ayrıca görsel iletişim tasarımında kolaj ve foto-
montaj tekniklerini uygulayan Hannah Hoch [Hana Hoh (1889-
1978)], Kurt Schwitters [Kört Şwitırs (1887-1948), (Görsel 2.36)],
George Grosz [Corc Groz (1893-1959)] ve kolajı politik anlamda
kullanan John Heartfield [Con Hartfiyıld (1891-1968)], grafik ta-
sarım alanında örnek yapıtlar ortaya koymuşlardır. Dadacılık, ya-
rattığı yeni anlatım diliyle grafik tasarımda çağdaş anlatım dilinin
oluşmasında temel sanat hareketlerinden biri olmuştur.
Gerçeküstücüler, insanın toplumsal ve ahlaksal alışkanlıkların-
dan kurtulması hâlinde sezgi ve duygularına özgürlük kazandıra-
bileceğini ileri sürmüşlerdir. Gerçeküstücü sanatçılardan Max Er-
Ders Dışı Etkinlik nst [Maks Ernst (1891-1976)] grafik tasarımda fantastik illüstratif
Ders Dışı Etkinlik
görüntüler yaratmıştır. Salvador Dali, yapıtlarında bilinçaltı ve
Dadacılık, gerçeküstücülük düşlerin gerçeküstü dünyasını aktarırken derinlik izlenimi veren
ve konstrüktüvizm akımları- perspektif görüntüleri ve eş zamanlılık kavramına getirdiği görsel
nın gelişimlerini örnekleyen
görselleri derleyiniz. Tasa- anlatım tarzıyla grafik tasarımı etkilemiştir. René Magritte [Rene
rımlardaki benzerlik ve fark- Magrit (1898-1967) (Görsel 2.37)] ise yapıtlarında mantığa aykırı
ögeleri bir araya getirerek ilginç bağlantılar kurmuş, kavramsal
lılıkları söyleyiniz.
anlatımıyla birçok görsel iletişim konusuna esin kaynağı olmuştur.
50