Page 52 - GRAFİK TASARIM 11
P. 52

Görsel 2.36:   sanatçı böylece “serbest tipografi” ve “özgürlüğüne kavuşan söz-
                  Kolaj, Kurt Schwitters, 1922,   cükler” adları altında basılı sayfada yeni ve resimsel nitelikli ti-
               18.2x14.5 cm, Sprengel Müzesi,   pografik bir düzen oluşturmuştur.
                                 Hannover
                                            Dadacılar, rastlantıyla bilinçli davranışı birleştirerek yeni bir gör-
                              Görsel 2.37:   sel anlatım dili yaratmışlardır. Yeni yaklaşımla tipografik tasarım,
             Afiş, René Magritte, 1938, Kraliyet   geleneksel kısıtlamalarından kurtulmuş, harf ve diğer ögeler gör-
                Güzel Sanatlar Müzesi, Brüksel  sel biçim olarak kullanılmaya başlanmıştır. Tristan Tzara [Tristın
                                            Tızara (1896-1963)] ve Raoul Hausmann [Raul Hauzman (1886-
                                            1971)] gibi sanatçılar harf, tipografik ve diğer görsel işaretlerle
                                            kolajlar yapıp gerilim ve kontraslı alanları yaratan düzenlemeler
                                            oluşturmuşlardır. Ayrıca görsel iletişim tasarımında kolaj ve foto-
                                            montaj tekniklerini uygulayan Hannah Hoch [Hana Hoh (1889-
                                            1978)], Kurt Schwitters [Kört Şwitırs (1887-1948), (Görsel 2.36)],
                                            George Grosz [Corc Groz (1893-1959)] ve kolajı politik anlamda
                                            kullanan John Heartfield [Con Hartfiyıld (1891-1968)], grafik ta-
                                            sarım alanında örnek yapıtlar ortaya koymuşlardır. Dadacılık, ya-
                                            rattığı yeni anlatım diliyle grafik tasarımda çağdaş anlatım dilinin
                                            oluşmasında temel sanat hareketlerinden biri olmuştur.
                                            Gerçeküstücüler,  insanın  toplumsal  ve  ahlaksal  alışkanlıkların-
                                            dan kurtulması hâlinde sezgi ve duygularına özgürlük kazandıra-
                                            bileceğini ileri sürmüşlerdir. Gerçeküstücü sanatçılardan Max Er-
                 Ders Dışı Etkinlik         nst [Maks Ernst (1891-1976)] grafik tasarımda fantastik illüstratif
                 Ders Dışı Etkinlik
                                            görüntüler  yaratmıştır.  Salvador  Dali,  yapıtlarında  bilinçaltı  ve
              Dadacılık,  gerçeküstücülük   düşlerin gerçeküstü dünyasını aktarırken derinlik izlenimi veren
              ve konstrüktüvizm akımları-   perspektif görüntüleri ve eş zamanlılık kavramına getirdiği görsel
              nın gelişimlerini örnekleyen
              görselleri  derleyiniz.  Tasa-  anlatım tarzıyla grafik tasarımı etkilemiştir. René Magritte [Rene
              rımlardaki benzerlik ve fark-  Magrit (1898-1967) (Görsel 2.37)] ise yapıtlarında mantığa aykırı
                                            ögeleri bir araya getirerek ilginç bağlantılar kurmuş, kavramsal
              lılıkları söyleyiniz.
                                            anlatımıyla birçok görsel iletişim konusuna esin kaynağı olmuştur.

              50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57