Page 51 - GRAFİK TASARIM 11
P. 51

çiçek motifli üsluba karşı iki boyutlu biçimleri benimseyip daha
               fazla yalınlığa ulaşmaya çalışmışlardır. Sanatçıların geliştirdikleri
               tasarım dili, geometrik formların yinelenmesi ya da bileşiminden
               meydana gelmektedir. Tasarımlarda kullanılan geometrik form-
               lar organik bir nitelik taşımaktadır. Julius Klinger [Cülyıs Klingır
               (1876-1942)],  Alfred  Roller  [Alfred  Rolır  (1864-1935)  (Görsel
               2.31)] ve Koloman Moser [Kolımın Mozır (1868-1918)] grafik ta-
               sarıma katkılarda bulunan sanatçılardır.

               Almanya’da  Jugendstil  [Yuginştıl  (Gençlik  Stili)]  adını  alan Art
               Nouveau, İngiliz ve Fransız tasarımın büyük oranda etkisi altın-
               da kalmakla birlikte akademik sanatla bağlarını koparmamıştır.
               Bu dönemde yetişen en önemli grafik tasarımcı özellikle afişin
               gelişmesine büyük katkı sağlayan Ludwig Hohlwein’dir [Ludvig
               Holvayn (1874-1949) (Görsel 2.33)]. Dönemin diğer önemli afiş
               tasarımcıları  Lucien  Bernhard  [Lusien  Benhad  (1883-1972)],
               Julius  Gipkens  [Yulyus  Gipkıns  (1883-1968)],  Hans  Rudi  Erdt
               [Hans Rudi Erd (1883-1918)], Thomas Theodor Heine [Tomas Ti-
               hodo Hayn (1867-1948)] ve Peter Behrens’tir [Pitı Berins (1868-  Görsel 2.33:
               1940)]. Behrens, yenilikçi yaklaşımıyla farklı tasarım dallarında   Afiş, 1936, Ludwig Hohlwein,
                                                                                Özel Koleksiyon
               başarı göstererek evrensel bir sanatçı kimliği ortaya koymuştur.
               AEG’nin mimari ürün ve grafik tasarımlarını ortak bir kimlik yara-
               tarak gerçekleştirmiştir. Bu, bilinen ilk “kurumsal kimlik” çalışma-
               sıdır (Görsel 2.34).
               Avrupa’da 20. yüzyılın başlarında ortaya çıkan toplumsal, politik,
               bilimsel, kültürel, ekonomik değişiklik ve karışıklıklar; bir yanda
               büyük bunalımlara neden olurken diğer yandan insanın doğası
               ve evrenin yapısı hakkındaki düşüncelerini yıkarak daha somut,
               farklı bir dünya görüntüsü oluşturmuştur.
               Her iki dünya savaşında yaşanan insan kıyımları Batı uygarlığı
               geleneklerine ve kurumlarına duyulan güveni ortadan kaldırmış-
               tır. Bunun sonucunda gelenek ve toplumsal düzene karşı çıkan
               bir dizi sanat hareketi ortaya çıkmıştır. Var olan sanat ve tasarım
               ortamını kökten değiştiren bu hareketler, endüstriyel bir dünya
               için yeni bir “dünya görüşü” ileri sürmüştür. Bu dönemde söz ko-  Görsel 2.34:
               nusu hareketler, ifade aracı olarak grafik tasarım ve tipografiyi   AEG logosu, 1907, Peter Behrens
               kullanmıştır. Yaklaşık yirmi yıl süren yenilikler döneminde sanat-
               çı, filozof, şair ve yazarlar grafik tasarım için yeni bir görsel dil
               oluşturmuşlardır. Kübizm, gelecekçilik, Dadacılık, gerçeküstücü-
               lük, De Stijl ve konstrüktivizm, grafik tasarım disiplinini ve çağdaş
               görsel iletişimi doğrudan etkilemiş sanat hareketleridir.

               Kübizmin yeni bir görsel dil yaratması ve özellikle kolaj tekniğini
               sanata kazandırması, 20. yüzyılın grafik tasarımının gelişim sü-
               recine de büyük katkı sağlamıştır. Fernand Leger’nin [Fernand
               Lejer  (1881-1955)  (Görsel  2.35)]  küre  ve  koni  gibi  geometrik
               formları abartarak insan figürünü de renkli kalın boru biçimleriyle
               betimlemesi, figür ve nesneleri piktografik (basit grafik simge) bi-
               çimde stilize etmesi, 1920’lerin afiş tasarımcılarına esin kaynağı
               oluşturmuştur.
               Gelecekçilik akımının lideri İtalyan şair Filippo Tommaso Marinet-
               ti [Filippo Tomaso Marinetti (1876-1944)], klasik geleneğe karşı
               çıkıp şiirdeki tüm edebî kuralları yok sayarak tipografik bir dev-  Görsel 2.35:
               rim gerçekleştirmiştir. Tipografik ögeleri sözel ifadenin simgeleri   “Diskler”, 1918, Fernend Leger,
               dışında, kavramları ifade etmek için görsel öge olarak kullanan   Modern Sanat Müzesi, Paris

                                                                                                         49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56