Page 38 - GRAFİK TASARIM 11
P. 38

1930                            1950                           1950

                Amerikan Grafik
             Tasarımında Modernizm        Uluslararası Tipografik Stil        Polonya Afişleri

           Başlıca Temsilcileri: Lester   Başlıca Temsilcileri: Josef    Başlıca Temsilcileri: Ta-
           Beall (Lestır Biıl), Saul Bass   Müller­Brockmann (Co-        deusz Trepkowski (Tedıyuz
           (Sol Bes), Bradbury Thom-      sef Molır Brakmın), Ernst      Tırepkovzki), Henryk To-
           pson (Breduri Tampsın),        Keller (Örnst Kellır), Max Bill   maszewski (Henrik Toma-
           Herbert Bayer ve Aleksey       (Maks Biıl).                   şevzki), Roman Cieslewicz
           Brodoviç (Aleksi Bıradovig).   Özellikleri: Tırnaksız yazı    (Romın Çesloviç), Franciszek

           Özellikleri: Görsel            karakterleri, asimetrik kom-   Starowieyski (Fırançişek
           kontrastlık lar, düz renk plan-  posizyon, yazıların bloklan-  Sıtaroviyevski), Waldemar
           ları, ok işa retleri ve sembolik   ması tercih edilmiştir.    Swierzy, Jan Lenica.
           anlatımlar tercih edilmiştir.   Amacı: Evrensel bir tasarım   Özellikleri: İkonografik bir
           Amacı: 20. yüzyılın ilk yarı-  anlayışı oluşturarak  yalın ve   dil, elle çizim ve boyama
           sında reklam tasarımında ve    akıcı, sıkı sıkıya yapılanmış,   tercih edilmiştir.
           özellikle afiş alanında herkes   ciddi, açık seçik, nesnel ve   Amacı: II. Dünya Savaşı’nda
           tarafından anlaşılır bir dil   uyumlu tipografik tasarım-     en çok zarar gören ülkeler-
           kullanmaktır (Görsel 1.82).    lar üretmektir (Görsel 1.83).  den biri olan Polonya’da
                                                                         ‘‘Polonya Sanat çılar Birliği’’
                                                                         kurulmuş ve özgün bir stil
                                                                         oluşturulmuştur  (Görsel
                                                                         1.84).




















         Görsel 1.82. Lester Beall,  ‘‘Kırsal Bölge
         Elektriklendirme Dairesi’’ için afişler,    Görsel 1.83. Josef Müller-Brockmann,
         1930                            ‘‘Beethowen’’, 1955



                                                                        Görsel 1.84. Tadeusz Trepkowski,
                                                                        ‘’Hayır’’, 1953



                   ARAŞTIRMA


                   1950-1960’lı yıllara ait Polonya, Almanya ve Japonya afişlerini araştırarak bir dosya hazırlayınız. Bu
                   dönem eserlerini renk, tipografi ve görsellerin kullanımı açılarından inceleyiniz ve özellikleri hak-
                   kında sınıf arkadaşlarınızla fikir alışverişinde bulununuz.


         36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43