Page 38 - GRAFİK TASARIM 11
P. 38
1930 1950 1950
Amerikan Grafik
Tasarımında Modernizm Uluslararası Tipografik Stil Polonya Afişleri
Başlıca Temsilcileri: Lester Başlıca Temsilcileri: Josef Başlıca Temsilcileri: Ta-
Beall (Lestır Biıl), Saul Bass MüllerBrockmann (Co- deusz Trepkowski (Tedıyuz
(Sol Bes), Bradbury Thom- sef Molır Brakmın), Ernst Tırepkovzki), Henryk To-
pson (Breduri Tampsın), Keller (Örnst Kellır), Max Bill maszewski (Henrik Toma-
Herbert Bayer ve Aleksey (Maks Biıl). şevzki), Roman Cieslewicz
Brodoviç (Aleksi Bıradovig). Özellikleri: Tırnaksız yazı (Romın Çesloviç), Franciszek
Özellikleri: Görsel karakterleri, asimetrik kom- Starowieyski (Fırançişek
kontrastlık lar, düz renk plan- posizyon, yazıların bloklan- Sıtaroviyevski), Waldemar
ları, ok işa retleri ve sembolik ması tercih edilmiştir. Swierzy, Jan Lenica.
anlatımlar tercih edilmiştir. Amacı: Evrensel bir tasarım Özellikleri: İkonografik bir
Amacı: 20. yüzyılın ilk yarı- anlayışı oluşturarak yalın ve dil, elle çizim ve boyama
sında reklam tasarımında ve akıcı, sıkı sıkıya yapılanmış, tercih edilmiştir.
özellikle afiş alanında herkes ciddi, açık seçik, nesnel ve Amacı: II. Dünya Savaşı’nda
tarafından anlaşılır bir dil uyumlu tipografik tasarım- en çok zarar gören ülkeler-
kullanmaktır (Görsel 1.82). lar üretmektir (Görsel 1.83). den biri olan Polonya’da
‘‘Polonya Sanat çılar Birliği’’
kurulmuş ve özgün bir stil
oluşturulmuştur (Görsel
1.84).
Görsel 1.82. Lester Beall, ‘‘Kırsal Bölge
Elektriklendirme Dairesi’’ için afişler, Görsel 1.83. Josef Müller-Brockmann,
1930 ‘‘Beethowen’’, 1955
Görsel 1.84. Tadeusz Trepkowski,
‘’Hayır’’, 1953
ARAŞTIRMA
1950-1960’lı yıllara ait Polonya, Almanya ve Japonya afişlerini araştırarak bir dosya hazırlayınız. Bu
dönem eserlerini renk, tipografi ve görsellerin kullanımı açılarından inceleyiniz ve özellikleri hak-
kında sınıf arkadaşlarınızla fikir alışverişinde bulununuz.
36