Page 34 - GRAFİK TASARIM 11
P. 34

1897                           1907                           1909

              Viyana Secession Stili                                              Fütürizm
              (Viyana Secışın Stili)               Kübizm

           Başlıca Temsilcileri: Ko-      Başlıca Temsilcileri: Pablo    Başlıca Temsilcileri: Filippo
           loman Moser (Kolomın           Picasso (Pablo Pikasso),       Tommaso Marinetti (Filippo
           Muzır), Julius Klinger (Culyıs   Fernand Leger (Fernand Le-   Tomaso Marineti), Carlo
           Kulıngır), Alfred Roller (Alf-  jey), Juan Gris (Huan Gıris),   Carra (Karlo Karra), Umberto
           red Rollır).                   Georges Braque (Jorj Bırag).   Boccioni (Umberto Bacco-
                                                                         ni), Giacomo Balla (Cakomo
           Özellikleri: Art Nouveau,      Özellikleri: Kolaj, geometrik   Balla), Luigi Russolo (Luici
           Secession Stil olarak Avus-    biçimler, stilizasyon tercih   Rasola).
           turya’daki etkilerini göster-  edilmiştir.
           miştir. Tırnaksız yazı karak-  Amacı:  Doğadan bağım-         Özellikleri: Çoğunlukla
           terleri, geometrik formlar,    sız bir tasarım kavramını      hareketli olaylar ve nesneler
                                                                         seçilerek fabrika, mekanik
           kare ve dikdörtgen blokla-     geometrik şekillerden          araç lar, motorlar, son hızla
           malar tercih edilmiştir.       oluşturarak yeni bir sanatsal   giden oto mobiller, uçak-

           Amacı: Art Nouveau’nun         gelenek ve görme biçimi        lar gibi boşluk içinde yer
           Fransa ve Almanya’da geli-     başlatmaktır (Görsel 1.71).    değiştiren, hızlı, hareketli
           şen çiçek motifli üslubuna                                    ve değişen temalar tercih
           karşı iki boyutlu biçimleri                                   edilmiştir.
           benimseyip daha fazla yalın-                                  Amacı: Geçmişin kültlerini
           lığa ulaşmaktır (Görsel 1.70).                                yıkmak, taklidi geçersiz kıl-
                                                                         mak, özgürlük adına yapılan
                                                                         girişimleri yüceltmek, sanat
                                                                         eleştirilerini gereksiz kabul
                                                                         etmektir (Görsel 1.72).












                                         Görsel 1.71. Juan Gris, “Kahvaltı”, 1914


                                                                        Görsel 1.72. Umberto Boccioni, “Zihin
                                                                        Durumları”, 1911


                                                  BİLGİ NOTU




                                                   Kübist  ressamların  1910-1912  yılları  arasında  mo-
                                                   nokrom boyayla tuval üzerine yaptıkları eserlere “Ana-
                                                   litik  Kü bizm”  adı  verilmiştir.  1912’de  ise  farklı  form-
              Görsel 1.70. Koloman Moser,          larda  kâğıt  parçalarını  keserek  ya  da  yırtarak  tuvale
              XIII.  Sergi Secession için
              afiş, 1902                           yapıştırdıkları eser lere “Sentetik Kübizm” denilmiştir.

         32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39