Page 34 - GRAFİK TASARIM 11
P. 34

Görsel 1.45:
                             Vankulu Lugati,
                     1729, İbrahim Müteferrika,
                         Kağıt Müzesi, Yalova

                                            Osmanlı  İmparatorluğu’nda  ilk  resmî  matbaanın  kuruluş  tarihi
                                            1726’dır. Ancak bu tarihten önce Ermeniler 1567, Rumlar 1627
                 Ders Dışı Etkinlik
                                            yılında kendi matbaalarını kurmuşlardır. II. Bayezid zamanında
             Günümüzde       basımevle-     19, Yavuz Sultan Selim zamanında 33 kitap basılmıştır. Padişah
             rinde  kullanılan  yöntem      III.  Ahmed’in  fermanıyla  “Darüttıbaa”  denilen  basımevi  İstan-
             ve  tekniklerin  afiş,  broşür,   bul’da İbrahim Müteferrika’nın konağında kurulmuştur. 1729 yı-
             çanta,  kalem  vb.  farklı  ör-  lında basılan ilk Türkçe kitap Kitab-ı Lügat-ı Vankulu’dur [Vankulu
             neklerini  inceleyerek  araş-  Sözlüğü (Görsel 1.45)]. Cumhuriyetin ilanı ile birlikte başlatılan
             tırınız.  Araştırmanızı  arka-  köklü değişimler sonucunda kurulan matbaa sayısı hızla artmış-
             daşlarınızla paylaşınız.       tır. Bugün Türk matbaacılığı teknolojik gelişmeleri izleyerek geli-
                                            şimini sürdürmektedir.


                                            Yazı ve Grafik Tasarım

                                            Yazılı ve görsel iletişimde duygu, düşünce ve bilgi çeşitli işaret
                                            veya simgelerle aktarılır. Grafik tasarımın en etkili aracı, anlatımı
                                            güçlendiren yazıdır. Tasarımda seçilen harflerin biçimi kelimeleri
                                            algılanması konusunda çeşitli etkilere sahip olabilir. İnce harflerle
                                            yazılan kelimeler; hafif, narin ve kırılgan bir izlenim yaratır. Ka-
                                            lın harflerle yazılmış kelimeler ise ağır ve güçlü bir etkiye sahip-
                              Görsel 1.46:
                  Tipografik düzenleme, 2012,   tir. Harflerin biçimi, metin ile kurulacak ilişkinin düzeyini belirler.
                   Neil Stevens (Neyl Stivıns)  İnsanlar  gibi  harflerin  de  kendine  özgü  kişilik  özellikleri  vardır.
                                            Ciddi,  samimi,  sıcak,  soğuk  harfler,  okuma  ve  anlama  tavrını
                                            yönlendirebilir. Harf karakterleri doğru seçilirse okuyucu ile metin
                                            arasındaki iletişim de doğru kurulur. Seçilen harflerin biçimi, ve-
                                            rilmek istenen mesajın tonunu belirler ve bilinçaltı çağrışımlarını
                                            harekete geçirir. Örneğin “tırnaklı” harflerden oluşan metin klasik
                                            ve ciddi bir üslup yaratırken “tırnaksız” harfler daha çağdaş ve
                                            samimi bir hava yaratabilir (Görsel 1.46).




                                                 Etkinlik
                                                Belirleyeceğiniz  bir  kavramı  (sevgi,  çalışkanlık,  dürüstlük
                                                gibi)  sadece  yazının  özelliklerini  (yazı  karakteri,  kalınlık-
                                                incelik, küçük, büyük ve renk) kullanarak en etkili şekilde
                                                nasıl anlatabilirsiniz? Düşüncelerinizi paylaşınız.

              32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39