Page 34 - GRAFİK TASARIM 11
P. 34
1897 1907 1909
Viyana Secession Stili Fütürizm
(Viyana Secışın Stili) Kübizm
Başlıca Temsilcileri: Ko- Başlıca Temsilcileri: Pablo Başlıca Temsilcileri: Filippo
loman Moser (Kolomın Picasso (Pablo Pikasso), Tommaso Marinetti (Filippo
Muzır), Julius Klinger (Culyıs Fernand Leger (Fernand Le- Tomaso Marineti), Carlo
Kulıngır), Alfred Roller (Alf- jey), Juan Gris (Huan Gıris), Carra (Karlo Karra), Umberto
red Rollır). Georges Braque (Jorj Bırag). Boccioni (Umberto Bacco-
ni), Giacomo Balla (Cakomo
Özellikleri: Art Nouveau, Özellikleri: Kolaj, geometrik Balla), Luigi Russolo (Luici
Secession Stil olarak Avus- biçimler, stilizasyon tercih Rasola).
turya’daki etkilerini göster- edilmiştir.
miştir. Tırnaksız yazı karak- Amacı: Doğadan bağım- Özellikleri: Çoğunlukla
terleri, geometrik formlar, sız bir tasarım kavramını hareketli olaylar ve nesneler
seçilerek fabrika, mekanik
kare ve dikdörtgen blokla- geometrik şekillerden araç lar, motorlar, son hızla
malar tercih edilmiştir. oluşturarak yeni bir sanatsal giden oto mobiller, uçak-
Amacı: Art Nouveau’nun gelenek ve görme biçimi lar gibi boşluk içinde yer
Fransa ve Almanya’da geli- başlatmaktır (Görsel 1.71). değiştiren, hızlı, hareketli
şen çiçek motifli üslubuna ve değişen temalar tercih
karşı iki boyutlu biçimleri edilmiştir.
benimseyip daha fazla yalın- Amacı: Geçmişin kültlerini
lığa ulaşmaktır (Görsel 1.70). yıkmak, taklidi geçersiz kıl-
mak, özgürlük adına yapılan
girişimleri yüceltmek, sanat
eleştirilerini gereksiz kabul
etmektir (Görsel 1.72).
Görsel 1.71. Juan Gris, “Kahvaltı”, 1914
Görsel 1.72. Umberto Boccioni, “Zihin
Durumları”, 1911
BİLGİ NOTU
Kübist ressamların 1910-1912 yılları arasında mo-
nokrom boyayla tuval üzerine yaptıkları eserlere “Ana-
litik Kü bizm” adı verilmiştir. 1912’de ise farklı form-
Görsel 1.70. Koloman Moser, larda kâğıt parçalarını keserek ya da yırtarak tuvale
XIII. Sergi Secession için
afiş, 1902 yapıştırdıkları eser lere “Sentetik Kübizm” denilmiştir.
32