Page 35 - GRAFİK TASARIM 11
P. 35

1910                           1913                           1916


                                                                                      1916
                     Soyut Sanat                    Süprematizm                      Dadaizm

              Başlıca Temsilcileri: Vasily   Başlıca Temsilcileri: Kazimir   Başlıca Temsilcileri: Kurt
              Kandinsky (Vasıli Kendinski),   Malevich, Ilya Chashnik (İlya   Schwitters (Kurt Şivıdırs),
              Pablo Picasso, Kazimir Male-   Çeşnık), El Lissitzky (El Lizit-  Marcel Duchamp (Marsıl Du-
              vich (Kazimir Maleviç), Piet   ski), Alexander Rodchenko      şamp), George Grosz (Corc
              Mondrian (Pi Mondıriın),       (Aleksandır Rodşenko), Olga    Gıroz).
              Vincent van Gogh (Vinsent      Rozanova (Olga Rozanova),      Özellikleri: Dil ve estetik ile
              van Goh), Theo van Does-       Nikolai Suetin (Nikolay Suı-   ilgili kaygılar taşımamaktadır.
              burg (Tio ven Dezburg), Paul   tın), Vera Yermolayeva.        Amacı: Bütün alışkanlık
              Klee (Paul Kıley), Bernartt                                   ve geleneklere karşı
              Newman (Bernard Nivmın).       Özellikleri: Özellikle kare ve
                                             daire olmak üzere geometrik    çıkmak, sonsuz özgürlüğü
              Özellikleri: Renk, çizgi, şekil,   formlar tercih edilmiştir.  savunmaktır (Görsel 1.75).
              leke tercih edilmiştir.
                                             Amacı: Sanatı objeye bağlı
              Amacı: Sanatçının çizgi        olan görüşten kurtarıp sınırlı
              ve renkleriyle duyguların      sayıda renk kullanarak daire,
              yansıtıldığı kompozisyonlar    kare, çizgiler ve dikdörtgen-
              yaratmaktır (Görsel 1.73).     ler gibi temel geometrik
                                             formlarla duyguları aktarabil-
                                             mektir (Görsel 1.74).







                                                                           Görsel 1.75. Kurt Schwitters & Theo van
                                                                           Doesburg, ‘‘Küçük Bir Dada Gecesi’’, 1922
            Görsel 1.73. Wassily Kandinsky,
            “Kompozisyon VII “, 1923










                                            Görsel 1.74. Kazimir Malevich, ‘‘Siyah
                                            Kare ve Mavi Üçgenli Süprematizm’’, 1915

                     BİLGİ NOTU



                      Savaşı  ve  gelenekçi  sanatı  reddeden  dadacıların  önderi,  şair  Tristan  Tzara’dır.  1917’de
                      “Dada” adıyla yayımlanmaya başlayan derginin editörü Tzara, yazmış olduğu manifesto-
                      sunda Dada’nın “hiçbir şey” demek olduğunu belirtmiştir. Diğer akımlardakinin aksine bu
                      akımda form estetiği, beceri, sanat disiplini ve sanat eğitimi söz konusu değildir. Dadaist
                      sanatçılar kâğıt, tahta, atıklar ve benzeri malzemelerin tümünü sanat eseri olarak tanımlar
                      ve eser leriyle toplumda bir irkilme, kuralsızlık ve şaşkınlık yaratma amacı taşırlar.


                                                                                                    33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40