Page 35 - GRAFİK TASARIM 11
P. 35
1910 1913 1916
1916
Soyut Sanat Süprematizm Dadaizm
Başlıca Temsilcileri: Vasily Başlıca Temsilcileri: Kazimir Başlıca Temsilcileri: Kurt
Kandinsky (Vasıli Kendinski), Malevich, Ilya Chashnik (İlya Schwitters (Kurt Şivıdırs),
Pablo Picasso, Kazimir Male- Çeşnık), El Lissitzky (El Lizit- Marcel Duchamp (Marsıl Du-
vich (Kazimir Maleviç), Piet ski), Alexander Rodchenko şamp), George Grosz (Corc
Mondrian (Pi Mondıriın), (Aleksandır Rodşenko), Olga Gıroz).
Vincent van Gogh (Vinsent Rozanova (Olga Rozanova), Özellikleri: Dil ve estetik ile
van Goh), Theo van Does- Nikolai Suetin (Nikolay Suı- ilgili kaygılar taşımamaktadır.
burg (Tio ven Dezburg), Paul tın), Vera Yermolayeva. Amacı: Bütün alışkanlık
Klee (Paul Kıley), Bernartt ve geleneklere karşı
Newman (Bernard Nivmın). Özellikleri: Özellikle kare ve
daire olmak üzere geometrik çıkmak, sonsuz özgürlüğü
Özellikleri: Renk, çizgi, şekil, formlar tercih edilmiştir. savunmaktır (Görsel 1.75).
leke tercih edilmiştir.
Amacı: Sanatı objeye bağlı
Amacı: Sanatçının çizgi olan görüşten kurtarıp sınırlı
ve renkleriyle duyguların sayıda renk kullanarak daire,
yansıtıldığı kompozisyonlar kare, çizgiler ve dikdörtgen-
yaratmaktır (Görsel 1.73). ler gibi temel geometrik
formlarla duyguları aktarabil-
mektir (Görsel 1.74).
Görsel 1.75. Kurt Schwitters & Theo van
Doesburg, ‘‘Küçük Bir Dada Gecesi’’, 1922
Görsel 1.73. Wassily Kandinsky,
“Kompozisyon VII “, 1923
Görsel 1.74. Kazimir Malevich, ‘‘Siyah
Kare ve Mavi Üçgenli Süprematizm’’, 1915
BİLGİ NOTU
Savaşı ve gelenekçi sanatı reddeden dadacıların önderi, şair Tristan Tzara’dır. 1917’de
“Dada” adıyla yayımlanmaya başlayan derginin editörü Tzara, yazmış olduğu manifesto-
sunda Dada’nın “hiçbir şey” demek olduğunu belirtmiştir. Diğer akımlardakinin aksine bu
akımda form estetiği, beceri, sanat disiplini ve sanat eğitimi söz konusu değildir. Dadaist
sanatçılar kâğıt, tahta, atıklar ve benzeri malzemelerin tümünü sanat eseri olarak tanımlar
ve eser leriyle toplumda bir irkilme, kuralsızlık ve şaşkınlık yaratma amacı taşırlar.
33