Page 277 - GRAFİK TASARIM 11
P. 277

oluşturulur. Üç boyutlu animasyon programında oluşturulan             Z Ekseni
                                                                                    z
            nesnelerin X, Y, Z ekseninde bulunması, iki boyutlu animasyon
            ve  üç  boyutlu  animasyon  arasındaki  en  belirgin  farklardan
            biridir.  İki  boyutlu  animasyonun  tüm  eylemleri  X  ve  Y
            eksenlerinde  gerçekleştirildiği  için  düz  bir  animasyondur.
            Üç  boyutlu  animasyon  ekstra  Z  ekseni  içerir  bu  Z  ekseni,           YZ Düzlemi  Y Ekseni
            animasyona  derinlik  veya  üç  boyutluluk  özelliğini  kazandırır   Taşınacak obje       y
            (Görsel 4.258).

            Üç  boyutlu  animasyon,  iki  boyutlu  animasyonda  yapılması                       XY Düzlemi
            mümkün  olmayanları  yapmamızı  sağlar.  Üç  boyutlu
            animasyonun  temel  amacı  gerçek  dünya  ile  aynı  fiziksel
            özelliklere  sahip  gerçekliğin  sağlanması  olduğundan  üç        ZX Düzlemi
            boyutlu modeller, oluşturuldukları andan itibaren bir fiziksel
            nesne olarak tanımlanabilir. Bu modeller; farklı ışık kaynakları                         x
            kullanılarak  aydınlatılabilir,  bir  kamera  sayesinde  yukarıdan                    X Ekseni
            aşağıya taşınarak hareket ettirilebilirler.                    Görsel 4.258. x, y, z ekseni

            Kameranın  üç  boyutlu  olarak  hareket  ettirilmesi  üç  boyutlu
            gerçekçi  nesneler  oluşturmaya  olanak  sağlar.  İki  boyutlu
            animasyonda her şey çizilir. Bu da animasyonda yer alan her
            şeyin kamera açısına göre tekrar çizilmesi demektir.

            Üç  boyutlu  modellerin  veya  nesnelerin  dikkatli  bir  şekilde
            manipüle edilmesiyle animasyon veya hareket illüzyonu veren
            resim  dizileri  üç  boyutlu  yazılım  içinde  gerçekleştirilebilir.
            Üç boyutlu nesne üretme prosedürü üç ana bölüme ayrılır.
            Bunlar:  Modelleme,  düzen  ve  animasyon  (layout),  işleme
            (rendering) olarak adlandırılır (Görsel 4.259).






















                                Görsel 4.259. Mustafa Azaklı
            Modelleme,  belirli  bir  sahnede  üç  boyutlu  nesne  üretme
            prosedürünü  tanımlayan  ilk  evredir.  Düzen  (layout)
            ve  animasyon  aşaması,  belirli  bir  sahnede  nesnelerin
            konumlandırılması ve animasyon için izlenen süreci tanımlar.
            Son  olarak  işleme  (rendering),  tamamlanmış  bilgisayar


                                                                                                   275
   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282