Page 14 - İMGESEL RESİM 11
P. 14
1. ÜNİTE
1. SERBEST İMGESEL TASARIMLAR
1.1. İmgesel Tasarımlarda Perspektif Kuralları
“Ben imgelemimi yazmak için bir sanatçı kadar yeterliyim. İmgelem bilgiden daha önemlidir. Bilgi
sınırlıdır. İmgelem dünyayı kuşatır.”
Albert Einstein (Albırt Aynştayn)
KONUYA BAŞLARKEN
• Bir tren garının yolcu bekleme salonundaki bankta oturduğunuzu hayal ediniz.
• İmgenizde oluşan mekâna ait mimari özellikleri, insanları ve nesneleri sınıf arkadaşlarınıza sözlü olarak
paylaşınız.
İmge, gerçekliğin tıpatıp kopyası değil, gerçekliğin zihni süreçlerle yeniden kurulmuş biçimidir. İmge, duyu organ-
larını uyaran nesneler ve olaylar ortadan kalktığında alınan duyumların zihinde oluşan izleri olarak da düşünülebilir.
Bir imgenin oluşumunda görme duyusunun rolü büyüktür. Gözlerle dış dünyadan alınan veriler, zeka ve sezgi gü-
cüyle bilinç tarafından bir seçime uğrar. Bunun sonuncunda beyinde bir görüntü oluşur. Nesneye bakılan süre içinde
beyin, nesneden gelen tüm yansımaları kaydeder. Göz kapandığında bile nesne zihinde var olmaya devam eder. Bu,
nesneye ait bellek imgesidir.
Resim sanatında imgeyi ilk olarak mağara
duvarlarına yapılan resimlerde görmek müm-
kündür. Altamira (Altamira) (İspanya) ve Lasca-
ux (Lasko) (Fransa) mağaralarının duvarlarında
günümüzden yaklaşık otuz bin yıl önce yaşayan
insanların yaptığı resimlere rastlanmıştır. Bu re-
simler soyut düşüncelerin resme yansıtıldığı ilk
eserlerdir. O dönemde duvarlara bazı fantastik
resimlerdeki insan-hayvan karışımı figürlerin
dışında sadece av hayvanları resmediliyordu
(Görsel 1.1).
Belli bir perspektifin olmadığı sahnelerde
önemli olan unsur, figürlerin durağan olmayışı-
dır. Daha da önemlisi resimlerdeki av hayvanla-
rının hareket hâlinde olmalarıdır. Bacakların du-
ruşu, beden çizgileri ya da başın dönük biçimi Görsel 1.1: Paleolitik (Eski Taş) Çağ'a ait duvar resimleri, Lascaux Mağarası,
bize bunu gösterir. Öyle ki en erken resimler- Fransa
de bile bu hareket duygusu son derece açıktır
(Tanyol, 2000).
Resimler, sosyal yaşantının gelişmesinde ve
ilerlemesinde önemli bir yere sahiptir. Bilim in-
sanlarının, resimlerin yapılış amacıyla ilgili araş-
tırmaları sonucunda oluşan ortak görüş, resmin
dinî ritüellere ve ayinlere bağlı olarak ortaya
çıktığı yönündedir. Bununla birlikte konuyla il-
gili araştırmalar hâlâ devam etmektedir.
Görüldüğü üzere resimlerde renkler adeta
bir armoni oluşturmaktadır (Görsel 1. 2). Resim-
lerde kullanılan tüm bu boyalar, mineral mad- Görsel 1.2: Paleolitik (Eski Taş) Çağ'a ait duvar resimleri, Lascaux Mağarası,
delerden ve bitkilerden elde edilmektedir. Fransa
12