Page 14 - İMGESEL RESİM 11
P. 14

1. ÜNİTE



              1. SERBEST İMGESEL TASARIMLAR


               1.1. İmgesel Tasarımlarda Perspektif Kuralları

                        “Ben imgelemimi yazmak için bir sanatçı kadar yeterliyim. İmgelem bilgiden daha önemlidir. Bilgi
                     sınırlıdır. İmgelem dünyayı kuşatır.”
                                                                                             Albert Einstein (Albırt Aynştayn)


               KONUYA BAŞLARKEN
                •  Bir tren garının yolcu bekleme salonundaki bankta oturduğunuzu hayal ediniz.
                •  İmgenizde oluşan mekâna ait mimari özellikleri, insanları ve nesneleri sınıf arkadaşlarınıza sözlü olarak
                  paylaşınız.


               İmge, gerçekliğin tıpatıp kopyası değil, gerçekliğin zihni süreçlerle yeniden kurulmuş biçimidir. İmge, duyu organ-
            larını uyaran nesneler ve olaylar ortadan kalktığında alınan duyumların zihinde oluşan izleri olarak da düşünülebilir.
               Bir imgenin oluşumunda görme duyusunun rolü büyüktür. Gözlerle dış dünyadan alınan veriler, zeka ve sezgi gü-
            cüyle bilinç tarafından bir seçime uğrar. Bunun sonuncunda beyinde bir görüntü oluşur. Nesneye bakılan süre içinde
            beyin, nesneden gelen tüm yansımaları kaydeder. Göz kapandığında bile nesne zihinde var olmaya devam eder. Bu,
            nesneye ait bellek imgesidir.
               Resim sanatında imgeyi ilk olarak mağara
            duvarlarına yapılan resimlerde görmek müm-
            kündür. Altamira (Altamira) (İspanya) ve Lasca-
            ux (Lasko) (Fransa) mağaralarının duvarlarında
            günümüzden yaklaşık otuz bin yıl önce yaşayan
            insanların yaptığı resimlere rastlanmıştır. Bu re-
            simler soyut düşüncelerin resme yansıtıldığı ilk
            eserlerdir. O dönemde duvarlara bazı fantastik
            resimlerdeki insan-hayvan karışımı figürlerin
            dışında sadece av hayvanları resmediliyordu
            (Görsel 1.1).
               Belli bir perspektifin olmadığı sahnelerde
            önemli olan unsur, figürlerin durağan olmayışı-
            dır. Daha da önemlisi resimlerdeki av hayvanla-
            rının hareket hâlinde olmalarıdır. Bacakların du-
            ruşu, beden çizgileri ya da başın dönük biçimi   Görsel 1.1: Paleolitik (Eski Taş) Çağ'a ait duvar resimleri, Lascaux Mağarası,
            bize bunu gösterir. Öyle ki en erken resimler-  Fransa
            de bile bu hareket duygusu son derece açıktır
            (Tanyol, 2000).
               Resimler, sosyal yaşantının gelişmesinde ve
            ilerlemesinde önemli bir yere sahiptir. Bilim in-
            sanlarının, resimlerin yapılış amacıyla ilgili araş-
            tırmaları sonucunda oluşan ortak görüş, resmin
            dinî ritüellere ve ayinlere bağlı olarak ortaya
            çıktığı yönündedir. Bununla birlikte konuyla il-
            gili araştırmalar hâlâ devam etmektedir.
               Görüldüğü  üzere  resimlerde  renkler  adeta
            bir armoni oluşturmaktadır (Görsel 1. 2). Resim-
            lerde kullanılan tüm bu boyalar, mineral mad-  Görsel 1.2: Paleolitik (Eski Taş) Çağ'a  ait duvar resimleri, Lascaux Mağarası,
            delerden ve bitkilerden elde edilmektedir.  Fransa



         12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19