Page 15 - İMGESEL RESİM 11
P. 15

SERBEST İMGESEL TASARIMLAR









































            Görsel 1.3: "Yatak Odası", 1888, Vincent Van Gogh, 57,3 x 74 cm, tuval üzerine yağlıboya, Orsay Müzesi, Paris, Fransa
               Nesnenin zihinde oluşan bu görüntüsü, nesnenin kendisinden daha az belirgindir. Bunu Van Gogh (Van Goh, 1853-
            1890) şu cümle ile dile getirir: “Kafamın içinde bir belirip bir kaybolan kesinleşmemiş birtakım resimler dolanıyor.”
            Dikkat yoğunlaştırılırsa bellekteki imgenin daha açık ve ayrıntılı olması sağlanabilir (Görsel 1.3). Yani imge zihinde
            korunabilir. Eğer imge zihinden uzaklaştırılırsa kaybolmaya başlar. Aradan geçen süre ne kadar uzun olursa imgenin
            zihindeki görüntüsü de bir o kadar belirsizleşir (Işıldak, 2008).
               Bir imgeyi algılamak ya da değerlendirmek imgeyi
            görme biçimine bağlıdır. 
               İmge, kişinin kendi görme biçimiyle yaratılır. Biz de
            yaratılan imgeye kendi görme biçimimizle bakarız. Pers-
            pektife uygun şekilde yaratılan imgelerde, her şey bakan
            kişinin görüş açısına göre düzenlenir. Bu durum bakan
            kişide dünyanın merkezi olduğu hissini uyandırır.
               Fotoğraf makinesinin bulunması, böyle bir merkezin
            olması hissini ortadan kaldırmıştır. Fotoğrafla birlikte iki
            boyuta indirgenen görüntü, izlenimciler ve kübistler ta-
            rafından da benimsenmiştir. 
               Ressam Nurullah Berk, Kübizm’i yaşamının sonuna ka-
            dar ana sanat anlayışı olarak sürdürmüştür. Resimlerinin
            tümünde  çizgisellik ve iki boyutluluk dikkati çekmekte-
            dir. Geometrik düzenin egemen olduğu resimler yapmış-
            tır. Kadın imgesi sanatçının her döneminde görülen bir
            olgudur (Görsel 1.4).
               1950’lerin sonunda Berk, Türk resminde bir Doğu-Batı
            birleşiminin gerekliliğini savunmuştur. Kübizm ile Doğu
            sanatının  renk  ve  biçim  anlayışını  birleştirmeyi  amaçla-
            mıştır. Minyatürlerdeki renk uyumundan ve hat sanatın-  Görsel 1.4: "Gergef İşleyen Kadın", 1974, Nurullah Berk, 40 x 31 cm,
                                                              tuval üzerine yağlıboya, Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul
            daki arabeskten etkilenmiştir.



                                                                                                              13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20