Page 15 - İMGESEL RESİM 11
P. 15
SERBEST İMGESEL TASARIMLAR
Görsel 1.3: "Yatak Odası", 1888, Vincent Van Gogh, 57,3 x 74 cm, tuval üzerine yağlıboya, Orsay Müzesi, Paris, Fransa
Nesnenin zihinde oluşan bu görüntüsü, nesnenin kendisinden daha az belirgindir. Bunu Van Gogh (Van Goh, 1853-
1890) şu cümle ile dile getirir: “Kafamın içinde bir belirip bir kaybolan kesinleşmemiş birtakım resimler dolanıyor.”
Dikkat yoğunlaştırılırsa bellekteki imgenin daha açık ve ayrıntılı olması sağlanabilir (Görsel 1.3). Yani imge zihinde
korunabilir. Eğer imge zihinden uzaklaştırılırsa kaybolmaya başlar. Aradan geçen süre ne kadar uzun olursa imgenin
zihindeki görüntüsü de bir o kadar belirsizleşir (Işıldak, 2008).
Bir imgeyi algılamak ya da değerlendirmek imgeyi
görme biçimine bağlıdır.
İmge, kişinin kendi görme biçimiyle yaratılır. Biz de
yaratılan imgeye kendi görme biçimimizle bakarız. Pers-
pektife uygun şekilde yaratılan imgelerde, her şey bakan
kişinin görüş açısına göre düzenlenir. Bu durum bakan
kişide dünyanın merkezi olduğu hissini uyandırır.
Fotoğraf makinesinin bulunması, böyle bir merkezin
olması hissini ortadan kaldırmıştır. Fotoğrafla birlikte iki
boyuta indirgenen görüntü, izlenimciler ve kübistler ta-
rafından da benimsenmiştir.
Ressam Nurullah Berk, Kübizm’i yaşamının sonuna ka-
dar ana sanat anlayışı olarak sürdürmüştür. Resimlerinin
tümünde çizgisellik ve iki boyutluluk dikkati çekmekte-
dir. Geometrik düzenin egemen olduğu resimler yapmış-
tır. Kadın imgesi sanatçının her döneminde görülen bir
olgudur (Görsel 1.4).
1950’lerin sonunda Berk, Türk resminde bir Doğu-Batı
birleşiminin gerekliliğini savunmuştur. Kübizm ile Doğu
sanatının renk ve biçim anlayışını birleştirmeyi amaçla-
mıştır. Minyatürlerdeki renk uyumundan ve hat sanatın- Görsel 1.4: "Gergef İşleyen Kadın", 1974, Nurullah Berk, 40 x 31 cm,
tuval üzerine yağlıboya, Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul
daki arabeskten etkilenmiştir.
13