Page 19 - İMGESEL RESİM 11
P. 19
1.2. Perspektif Kurallarıyla İmgesel Nesne Tasarımları
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Aynı büyüklükteki birkaç geometrik nesneyi masa üzerine yaklaşık 50 cm aralıklarla ve her biri görünecek
şekilde yerleştiriniz. Size en yakın nesne ile en uzak nesne arasındaki görsel farklılığı bularak çıkarımlarınızı
sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
1.2.1. Perspektif Çeşitleri
Perspektif, iki boyutlu yüzeyde derinlik etkisi oluşturmak için kullanılan bir çizim tekniğidir. Perspek-
tif, bir yanılsama yaratarak kâğıt yüzeyindeki nesnelerin üç boyutlu olarak algılanmasını sağlar. Hava
(renk) ve çizgi perspektifi olmak üzere iki çeşidi vardır.
Hava perspektifi, nesnelerin izleyenden uzaklaştıkça daha silik görünmesi gerektiği esasına dayanır.
Bu da resme bir derinlik etkisi verir. Sanatçılar, resimlerinde bu etkiyi verebilmek için renklerin açık-or-
ta-koyu değerlerini kullanmaktadır. Çizgi perspektifi ise nesnelerin yüzey üzerine tek bir bakış noktasın-
dan yansıtılmasıdır. Buna göre nesne, bakış noktasından uzaklaştıkça gerçek boyutundan daha küçük
görünür.
Çizgi perspektifinde, görünen gerçekliğin yüzey üzerine yansıtılabilmesi için görme noktası, kaçış
noktası ve ufuk çizgisi gibi elemanlardan yararlanılır. Çizgi perspektifi, kaçış noktasının sayısına göre
tek, çift ve üç kaçış noktalı perspektif olmak üzere üçe ayrılır.
Varsayımsal yatay bir doğru olan ufuk çizgisi, nesnelere bakılan yüksekliğe göre belirlenir. Nesnenin
ufuk çizgisinin altında ya da üstünde olması uygulamaya etki eden bir durumdur. Örneğin ufuk çizgisinin
altında kalan nesnelerin üstü, üstünde kalanların ise altı görünür (Görsel 1.10).
Görsel 1.10: Dikdörtgenler prizması ile tek kaçış noktalı perspektif
17

