Page 21 - İMGESEL RESİM 11
P. 21
1.2.2. Nesne Çizimlerinde Perspektif Tekniklerini Uygulama
Günümüz bilgisayar teknolojisiyle
bir nesnenin perspektif görünümlerini
hatasız çizmek mümkündür. Buna rağ-
men plastik sanatlarda çizimlerin bilgisa-
yar teknolojisi kullanılmadan yapılması
esastır. Perspektif çiziminde iz düşümü
ışınları olarak da bilinen görme ışınla-
rından yararlanılır. Görme ışınları, uzay-
daki özel durumlarına göre paralel-dik,
paralel-eğik ve merkezî olmak üzere üç
farklı şekilde görülür. Paralel-dik ve eğik
görme ışınları kullanılarak yapılan çizim-
lerde nesne üç boyutlu görünür. Yatay
ve dikey çizgiler de paralelliklerini korur.
Resim düzlemi yatay olarak düşünülür-
se nesne, düzleme paralel konumdadır.
Nesnenin şeklini ortaya çıkaran nokta-
lardan paralel ve eğik iz düşümü ışınları
geçer. Bu sayede resim düzlemine derin-
lik verilerek üç boyutlu bir görünüm elde
edilir.
Görsel 1.13: Tek kaçış noktalı perspektif ile nesne çizimi
Tek kaçış noktalı perspektifte nesne,
resim düzlemine paraleldir. Ufuk çizgisi yerleştirildikten sonra nesn enin konumu da bakış noktasına
göre tespit edilir. Daha sonra ufuk çizgisi üzerindeki kaçış noktası belirlenir. Nesneye bağlı olarak olu-
şan görme ışınları da bu noktada birleşir. Nesne, kaçış noktasına doğru daralan şekliyle üç boyutlu bir
görünüm kazanır (Görsel 1.13).
Çift kaçış noktalı perspektifte nesne, düzlemle sağdan ve soldan açı yapacak bir konumdadır. Ufuk
çizgisi üzerindeki kaçış noktaları ise nesneye bakış açısına göre belirlenir. Bakış noktası ile kaçış nok-
tası arasındaki mesafe gözlemcinin ufuk düzlemine olan uzaklığını ifade eder. Nesnenin görünen yü-
zeylerinden çıktığı varsayılan görme ışınları kaçış noktalarında birleşir. Nesne de eğik ve dik ışınlar
aracılığıyla hafifçe daralarak derinlik kazanır (Görsel 1.14).
Görsel 1.14: Çift kaçış noktalı perspektif ile nesne çizimi
19

