Page 21 - İMGESEL RESİM 11
P. 21

1.2.2. Nesne Çizimlerinde Perspektif Tekniklerini Uygulama


                                                                      Günümüz  bilgisayar  teknolojisiyle
                                                                   bir  nesnenin  perspektif  görünümlerini
                                                                   hatasız  çizmek  mümkündür.  Buna  rağ-
                                                                   men plastik sanatlarda çizimlerin bilgisa-
                                                                   yar  teknolojisi  kullanılmadan  yapılması
                                                                   esastır.  Perspektif  çiziminde  iz  düşümü
                                                                   ışınları  olarak  da  bilinen  görme  ışınla-
                                                                   rından yararlanılır. Görme ışınları, uzay-
                                                                   daki  özel  durumlarına  göre  paralel-dik,
                                                                   paralel-eğik ve merkezî olmak üzere üç
                                                                   farklı şekilde görülür. Paralel-dik ve eğik
                                                                   görme ışınları kullanılarak yapılan çizim-
                                                                   lerde  nesne  üç  boyutlu  görünür.  Yatay
                                                                   ve dikey çizgiler de paralelliklerini korur.
                                                                   Resim  düzlemi  yatay  olarak  düşünülür-
                                                                   se nesne, düzleme paralel konumdadır.
                                                                   Nesnenin  şeklini  ortaya  çıkaran  nokta-
                                                                   lardan paralel ve eğik iz düşümü ışınları
                                                                   geçer. Bu sayede resim düzlemine derin-
                                                                   lik verilerek üç boyutlu bir görünüm elde
                                                                   edilir.
             Görsel 1.13: Tek kaçış noktalı perspektif ile nesne çizimi
                                                                          Tek kaçış noktalı perspektifte nesne,
            resim düzlemine paraleldir. Ufuk çizgisi yerleştirildikten sonra nesn enin  konumu  da  bakış  noktasına
            göre tespit edilir. Daha sonra ufuk çizgisi üzerindeki kaçış noktası belirlenir. Nesneye bağlı olarak olu-
            şan görme ışınları da bu noktada birleşir. Nesne, kaçış noktasına doğru daralan şekliyle üç boyutlu bir
            görünüm kazanır (Görsel 1.13).
               Çift kaçış noktalı perspektifte nesne, düzlemle sağdan ve soldan açı yapacak bir konumdadır. Ufuk
            çizgisi üzerindeki kaçış noktaları ise nesneye bakış açısına göre belirlenir. Bakış noktası ile kaçış nok-
            tası arasındaki mesafe gözlemcinin ufuk düzlemine olan uzaklığını ifade eder. Nesnenin görünen yü-
            zeylerinden çıktığı varsayılan görme ışınları kaçış noktalarında birleşir. Nesne de eğik ve dik ışınlar
            aracılığıyla hafifçe daralarak derinlik kazanır (Görsel 1.14).






























                   Görsel 1.14: Çift kaçış noktalı perspektif ile nesne çizimi


                                                                                                     19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26