Page 23 - İMGESEL RESİM 11
P. 23
SERBEST İMGESEL TASARIMLAR
1.2. Zihinde Kurgulanan Düzenlemeleri Renk İlişkilerini Kullanarak
Görselleştirme
KONUYA BAŞLARKEN
MOR
Yeşilden, mordan, pembeden,
Yosundan, yapraktan, yoncadan,
Bahar inceden inceden,
Paris baharı bu, bulanık
Serde ressamlık var azıcık.
Bütün gün mor üstüne çalışmışım,
Boğazıma kadar mora gömülmüşüm.
Kulağımda bir akordeon sesi, mosmor.
Çok uzaklarda bir yüz morarıyor.
Canımın acısı, dizimin sızısı, mor
Kırk yıllık emektar baş ağrılarım mor
Seine Nehri bal rengi, Eiffel Kulesi mor.
Kanlıca sırtlarında akşam oluyor.
Mor deyip geçme, belalı renk musibet,
Yeryüzünde ne kadar insan varsa, bir o kadar mor.
Menekşenin moru, mavzerin moru,
Suya dökülmüş mazotun moru,
Neftin moru, ziftin moru, asfaltın moru,
Sıfırın altında yumulmuş çocuk ellerinin moru,
Ela gözlere konmuş murdar sineklerin moru,
Karadutun moru, karamumun moru, kuzgunun moru.
Telgraf tellerinde petekkıranlar,
Buğday tarlasında devedikenlerinin moru,
Yeryüzünde ne kadar insan varsa bir o kadar mor.
İnsanların hesabı kimden sorulur bilmem
Ama morların hesabı benden sorulur, benden...
Bedri Rahmi Eyüboğlu
(1911-1975)
• Siz bir şair olsaydınız hangi duygunuzu, hangi renkle ifade ederdiniz?
Renk, ışık dalgalarının objeler tarafından emilme ve yansıma duru-
muna göre görsele etki eden bir tasarım elemanıdır.
Bilimsel anlamda renkle ilgili çalışmalar, 1666’da Isaac Newton [Ay-
zık Nivdın (1643-1727)] tarafından oluşturulan renk çemberiyle başlar.
Isaac Newton, ışık ışınlarını prizmadan geçirerek renk tayfını bulmuştur
(Görsel 1.14).
Görsel 1.14: Prizmadan geçen
ışığın renk tayfı
21