Page 26 - İMGESEL RESİM 11
P. 26
1. ÜNİTE
1.2.1. Tasarımda Renk ve Renk Kullanım Yöntemi
Renk, tasarımın önemli ögelerinden biridir. Yüzeyler, renk farklılıkları ile daha iyi algılanır. Tasarımda, renkler bir-
birlerine uygun olarak (armoni) uygulanmalı ve renklerin fiziksel niteliklerinden dolayı birbirlerini nasıl etkiledikleri
bilinmelidir.
Sıcak, koyu ve parlak renklerden oluşmuş yüzeyler olduklarından yakında; soğuk, açık ve mat renklerden oluşmuş
yüzeyler ise olduklarından daha uzakta algılanırlar.
Her rengin, renk ve ton değeri vardır. Renklerin ton değerleri, resme derinlik etkisi vermede kullanılır. Resimde
derinlik etkisini oluşturabilmek için aşamalar hâlinde çalışmak gerekir.
Ayrıca rengin algılanmasında, malzemenin dokusu (pürüzlü yüzey, girinti-çıkıntı, parlak-mat olması) da etkili ol-
maktadır. Aynı renk ve değerdeki iki yüzey, farklı doku karakterine sahip olduklarında, farklı renkte görünecek ve yü-
zeylerde ton farkı oluşacaktır. Gerek rengin gerekse dokunun görsel etkinliğinin azaltılmasında veya artırılmasında ışık
kaynağının (ışığın yoğunluğu, rengi, doğrultusu, gölge vb.) etkisi de göz önünde bulundurulmalıdır.
BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?
Bauhaus (Baahavs)
Sanayi Devrimi'yle ortaya çıkan endüstri ve teknolojideki gelişmeler sonrasında, estetik olarak
şekillenmeye ihtiyaç duyulmuştur. Bauhaus, Birinci Dünya Savaşı'ndan sonra sanatsal, teknik ve üretimsel
bölümlerin birlikteliğini oluşturmak için 1919 yılında Almanya’da kurulan ve sanat eğitimine yeni bir anlayış
getiren okuldur. Bauhaus anlayışı, uygulamalı sanatlar ile güzel sanatlar arasındaki engeli ortadan kaldırarak
her iki uğraş alanının karşılıklı etkileşmesine uygun bir ortam hazırlamıştır. Bauhaus’da amaç hiçbir zaman
zanaatkâr yetiştirmek olmamıştır. Uygulanan eğitim ve öğretimin esası, kişisel becerileri geliştirecek atölye
sistemi üzerine oluşturulmuştur. Atölyeler araştırma laboratuvarları gibi kullanılmıştır. Bauhaus’ta endüstrinin
gereksinimlerini karşılamada ilk defa tasarımlar hazırlanmış; tekstil, cam, metal, baskı ve seramik atölyelerinde
prototipler yapılmış; fabrikalarda üretimler gerçekleştirilmiştir. Toplum, ilk kez sanatçılar tarafından hayata
geçirilen bu tasarımları günlük yaşamda kullanma fırsatını bulmuştur (Görsel 1. 20, 1. 21).
Görsel 1.20: Weimar'daki Bauhaus Görsel 1.21: Bauhaus Arşivi, 2015, Berlin, Almanya
sergisi için poster, 1923, Joost
Schmidt
3. DERS İÇİ ETKİNLİK
• Bir çekiç, bir el lambası ve bir de merdiven hayal ediniz.
• Bu üç nesneyi herhangi bir mekâna, istediğiniz objeleri de ekleyerek yerleştiriniz. Ardından ışığın geldiği
yönü de dikkate alarak bu objelerin renk ilişkilerini görselleştiriniz.
Kullanılabilecek Malzemeler: 35x50 cm yüksek gramajlı resim kâğıdı, çeşitli numaralarda resim kalemleri,
yumuşak silgi, sulu boya, kuru boya, akrilik boya, pastel boyadan herhangi biri, farklı numaralarda fırçalar,
farklı renklerde markerlar, rapido türü mürekkepli işaretleyiciler, altlık.
24