Page 31 - İMGESEL RESİM 12
P. 31
TAMAMLAMA-DÖNÜŞTÜRME-YORUMLAMA
1.2. Dönüştürme Çalışmaları
KONUYA BAŞLARKEN
• Kıyafet, elektrikli ev eşyası, oyuncak vb. bir eşyayı farklı objelere dönüştürmeyi denediniz mi?
• Herhangi bir özelliğinizi dönüştürme imkanınız olsaydı neye dönüştürmek isterdiniz?
• Elinizde sihirli bir değnek olsaydı neleri neye dönüştürmek isterdiniz?
• Suyun farklı hava olaylarıyla değişim geçirerek yağmur, sis, dolu veya kar şeklinde görülmesi,
mevsimlere göre doğanın dönüşümü (Görsel 1.39), tırtılın bir kelebeğe dönüşümü (Görsel 1.40)
doğada yaşanan dönüşümlere örnek gösterilebilir. Siz de gözlemlerinizden yola çıkarak doğadaki
farklı dönüşümlerin neler olabileceğini düşününüz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
Görsel 1.39: Mevsimlere göre doğanın Görsel 1.40: Tırtılın kelebeğe dönüşümü
dönüşümü
Türk Dil Kurumu; bir şekli, belli bir kurala göre başka bir şekle çevirme eylemini dönüştürme olarak ifade
etmektedir.
İmgesel resimdeki dönüştürmeyi ise daha çok biyoloji alanında kullanılan “başkalaşım, değişim” anlamına ge-
len ve Fransızca karşılığı “metamorfoz’’ olan kelimeyle ifade etmek mümkündür.
Dönüşüm ve değişim genellikle birbirine karıştırılan iki kavramdır. Değişimde, form özelliklerini kaybetmeden
bir farklılaşma söz konusudur. Örneğin su doğal sıcaklığında sıvı, renksiz, kokusuz ve tatsız bir maddedir. Ancak
su girdiği kabın şeklini alır. Bu durum, suyun sıvı hâldeki form özelliğini değiştirmez (Görsel 1.41). Dönüşümde ise
maddenin özündeki form özelliklerinden tamamen farklı bir hâle gelmesi söz konusudur. Örneğin suyun formu,
dönüşme sürecinde ortamın sıcaklığına bağlı olarak tamamen farklılaşır. Sıcaklığın artmasıyla önce buhar sonra
gaz hâline gelen su, soğuma neticesinde ise kristalleşerek katı hâle dönüşür (Görsel 1.42).
Görsel 1.41: Suyun sıvı hâldeki formu Görsel 1.42: Suyun sıvı ve katı hâldeki formları
İmgesel tasarımlarda dönüştürülecek nesnelerin formları hakkında detaylı bilgiye sahip olmak gerekir. Çizim
tekniği ise temelinde matematik bilgisine ve üç boyutlu düşünebilme yetisine sahip olmayı gerektiren geometrik
formlar barındırır. Bununla birlikte renkleri ışığın yönüne göre kullanmak fizik bilgisi, bir canlının gelişim aşama-
ları ise biyoloji bilgisi gerektirir.
İmgesel tasarımları, tamamlama çalışmalarında olduğu gibi dönüştürme çalışmalarında da nesne, kavram ve
olay üzerinden ele almak gereklidir.
29