Page 69 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 69

3.2. Konulu Minyatür Çalışmaları





























                            Hazırlık Çalışmaları

           Düğün, bayram törenleri, portre, manzara  gibi konularda
           yapılmış minyatürleri inceleyiniz. Bir konu belirleyiniz. Seç-
           tiğiniz konu ile ilgili otantik özellikleri araştırınız.


          3.2.1. Minyatür Nasıl Yapılır?
           1. Minyatüre başlamadan önce resimlendirilecek olan
          manzara, portre veya olay hakkında bilgi toplanır.
           2.  Bu  hazırlık  safhasından  sonra  işlenecek  olan  ko-
          nunun  ilk  eskiz  çizimi  yapılır.  Hataları  varsa  düzeltilir,       Görsel 3.10: Sultanahmet, Özcan Özcan, ö. k.
          noksanları  tamamlanır.  Çizim  yapılırken  nesneler  gibi
          canlılar da doğadan soyutlanarak ve gerçek görünümle-
          rinden çok farklı birer dekoratif öğeye dönüştürülmek-
          tedir. Yapılar ve ağaçlar yan yatıp atlar maviye, tepeler
          eflatuna,  gökyüzü  altın  yaldıza  boyanabilmekte;  gölge
          oyunundaki  gibi  iki  boyutlu  bir  kalıba  dönüşen  insan
          figürü, çevresindeki nesnelerle orantısızlık sergilemek-
          tedir.
           3. Minyatür yapılacak kâğıt saptanır. Boyutlara uygun
           altın dikdörtgen çerçeve çizilir.
           4. Altın dikdörtgen perspektif kuralları içinde figürle-
          rin, nesnelerin dengeli yerleşimi sağlanır.
           5. Kesin taslak çizilir ve kâğıda geçirilir, taslak üzerinde
          renkler belirlenir.
           6. Minyatürde boyamaya zemin renklerinin vurulma-
          sı ile başlanır. Minyatürde renklerin birbirleri ile uyum
          sağlayacak tarzda dağılmasına dikkat etmek gerekir. Fi-
          gürlerin dış kenarları genellikle kendi renginin oldukça
          koyusu olan bir tonda çizilerek ayrıntılar belirlenir. Min-
          yatürlerde duygulara en fazla hitap eden unsur renktir.
          Renk dağılımında kırmızı, göz alıcılığı gereği öne çıkan
          bir renktir. Mavi ise geriye doğru gitmektedir. Genellikle
          figürde kare kompozisyon örneği ve mimaride kırmızı,
          üst ve zeminde mavi tercih edilmekle beraber (Görsel
          3.10) çoğunlukla üç ana renk olan sarı, kırmızı, mavi ikin-
          ci oranda da ara renkler kullanılmaktadır (Görsel 3.11).
          Açık koyu kontrastlığı tezat renk armonilerinden birkaçı-       Görsel 3.11: Düğün Davetiyesi, Muhammet Fatih Kara, ö. k.
          nın kullanılmasıyla sağlanmaktadır.

                                                            66
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74